Røde Kors julekort i Sverige koster 20 kr. – kun 63 øre går til Røde Kors

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Når man køber et julekort til fordel for Sveriges Røde Kors (Röda Korset), går kun 63 svenske øre til organisationen.

Langt de fleste penge havner hos kortproducenten og videreforsælgeren, fremgår det af SVTs aktualitetsmagasin “Rapport” søndag.

Röda Korset er fuldt informeret om, hvordan det går for sig. Organisationen låner sit navn ud til virksomheden Upside, som tager imod pengene. I 2007 blev det til 185.000 kronor.

Intetsteds på Julekortene anføres det imidlertid overfor køberne, at udaf de 20 kronor, som kortet koster, går de 13,70 til butikken (inklusive moms), 5,67 til producenten og blot 63 øre till Röda Korset.

Herhjemme sælger Dansk Røde Kors “Årets Julekort 2008”, som er designet specielt til organisationens julesalg af kunstneren Fanney Antonsdóttir. Prisen for et sæt med 6 kort og kuverter er 54 kroner.

Man kan også købe “Årets julemærke 2008” af Fanney Antonsdóttir. Prisen for et ark med i alt 14 julemærker er 25 kroner. Begge produkter forhandles gennem organisationens egen webshop på internettet.

Pressechef i Dansk Røde Kors, Hans Beck Gregersen, anfører mandag i en mail til u-landsnyt.dk, at ud af de 54 kr., som en pakke julekort koster, går ca. 75 procent til Dansk Røde Kors som overskud.

“Det skyldes, at det er en meget dyr trykning i fin kvalitet – derfor er der “kun” godt 41 kr. tilbage (af de 54), når udgifterne er trukket fra. Men det er jo langt bedre end de 63 svenske öre som…. i vores søsterland”, skriver han.