Pengeynglere tjente knapt 3 mio. kr. til Dansk Røde Kors

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Dansk Røde Kors-klubben af kendte og kreative mennesker – Klub 10 – har i år skaffet næsten 3 millioner kr. til organisationens hjælpearbejde. Derfor er det 10 stolte Klub 10 medlemmer, som nu markerer afslutningen på deres mange projekter, skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

Det ligger endnu ikke helt fast, hvad det endelige resultat bliver, da nogle af projekterne endnu ikke er afsluttet.

– Men meget tyder på, at vi tangerer rekorden fra sidste år på 2 millioner, og det begynder at ligne en trend. Klub 10 har de seneste år oplevet en markant fremgang. Jeg tror, det hænger sammen med, at folk synes stadig bedre om at støtte på netop denne måde, hvor de gør noget godt for andre, samtidig med at de selv får en god oplevelse, siger kommunikationschef i Dansk Røde Kors, Claes Amundsen.

Oplevelser har der været masser af i år. Fra Gyldendals stand ved bogmessen i Forum over særforestillinger for Tsunami-ofrene på Aveny-T til Claus Meyers opvisning i molekylær gastronomi samme sted. På websitet Lauritz.com er det fortsat muligt at byde på et helt udvalg af forskellige oplevelser.

– Det har været en fornøjelse at være med. Dels matcher det etisk Lauritz.coms holdning til, at velgørenhed indgår som en naturlig del af vores arbejde. Dels har det været positivt at lære Røde Kors-folkene at kende som ildsjæle, der brænder for deres virke, siger en af årets Klub 10ere, adm. direktør i auktionshuset Lauritz.com Mette Rode.

Claes Amundsen understreger, at Klub 10 ikke blot handler om at skaffe penge, men ligeså meget om den opmærksomhed det giver.

– Det enestående ved Klub 10 er, at vi får nogle fornemme ambassadører, der sætter en masse kreative aktiviteter i gang. På den måde når vi ud til tusindvis af danskere med vores humanitære budskaber, siger han..

Klub 10 holdet for 2004 bestod af kokken Claus Meyer, tidligere cykelrytter Jens Veggerby, direktør i auktionshuset Lauritz.com Mette Rode, sangerinden Nanna, adm. direktør i Danmarks Turistråd Ulrik Bülow, direktør i VEGA Tina Brage Vabø, teaterdirektør Jon Stephensen, direktørerne i modelbureauet 2pm Michelle Jensen og Peter Damgaard, Lene og Søren Sand fra tøjfirmaet Sand samt direktør i Gyldendal, Stig Andersen.

Dansk Røde Kors præsenterer dette års nye Klub 10 medlemmer den 15. juni.

Yderligere oplysninger i kommunikationsafdelingen på telefon 3525 9200 eller
på vagttelefonen 4041 4173