Danske medier retter byge af kritik mod AidOnline – overvejer juridiske skridt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Firmaet AidOnlines koncept med at fjerne betalte bannere fra hjemmesider får nu danske medier til at overveje juridiske skridt og rette skarp kritik mod landets største nødhjælpsorganisationer, skriver berlingske dk onsdag.

Striden handler om AidOnlines lille computerprogram, der erstatter de annoncer som brugeren af programmet ser på mediernes hjemmesider, med annoncer for virksomheder, der i stedet for at betale til medierne, betaler til AidOnline.

Det betyder, at brugerne kan optjene penge til selvvalgte hjælpeorganisationer ved at surfe rundt på netmedierne, mens medierne går glip af indtægterne fra de annoncer, der bliver erstattet med annoncer for Aid0nlines samarbejdspartnere.

– I første omgang henstiller vi til, at de skal lade være. Vi kigger i øjeblikket på, om vi kan gøre noget juridisk. Jeg tror ikke, at organisationerne har tænkt sig om og forstår, at de tager brødet ud af munden på medierne, siger Peter Djurup, projektchef hos Foreningen af Danske Internetmedier.

Han peger på, at bannerannoncerne er den eneste måde, at netmedierne tjener penge. Sidste år tjente danske medier 919 mio. kr. på bannerannoncer.

– Det er ikke vores opgave at holde onlinemedierne i live. Så må de revitalisere deres koncept. Så vidt vi er orienteret er det fuldt lovligt og folk kan i forvejen lægge kunst eller hvide brikker ind over bannerannoncerne, siger kommunikationschef Mogens Damgaard i Red Barnet til berlingske.dk

Lektor ved CBS med speciale i IT og markedsføringsret, Jan Trzaskowski: – Det virker som om, at der er tale om snylteri på andres værdier. Som udgangspunkt må der skulle ligge et samtykke fra de medier, hvis indhold bliver udnyttet.

Han vurderer, at AidOnline trods de gode hensigter er omfattet af markedsføringsloven.

Efter kritikken vil Folkekirkens Nødhjælp nu undersøge sagen igen, mens SOS-Børnebyerne trak sig allerede inden projektet gik i luften.

I Berlingske Media mener Koncernchef Lisbeth Knudsen, at hjælpeorganisationerne er ved at ødelægge et ellers godt samarbejde.

– Det ikke konstruktivt for det samarbejde, vi normalt har, hvor vi giver rabat til hjælpeorganisationerne og fortæller om deres indsamlinger. Bannerannoncerne er det altovervejende indtægt vi har på nettet, siger hun og oplyser, at man nu vil vurdere sagen juridisk.

Læs også telegrammerne
http://www.u-landsnyt.dk/indhold.asp?ID=18705&mode=Nyhed
og
http://www.u-landsnyt.dk/indhold.asp?ID=18710&mode=Nyhed