22 år borgerkrig har lært børn og unge at håndtere våben, men de har aldrig lært at læse, skrive og regne.
Det skal der laves om på nu, når IBIS sætter sit Accelerated Learning Programme (ALP) i gang i Sydsudan. Pengene til projektet er bevilget af Danida, skriver IBIS i en pressemelding fredag.
Det store flertal af borgerne i Sydsudan har på grund af borgerkrigen ikke modtaget undervisning. Mindre end en fjerdedel af de voksne kan læse og skrive, og især børn og unge hårdt ramt af den manglende undervisning.
Det er det forhold, IBIS projekt skal være med til at ændre. Gennem Accelerated Learning Programme (ALP) får eleverne i løbet af 4 år en grunduddannelse, der ellers ville tage 8 år.
Undervisningssystemet ALP har IBIS arbejdet med i flere år i lande som Sierra Leone, Liberia og Angola, og erfaringerne er meget positive.
– Vi vil være med til at ændre situationen for de børn og unge, der aldrig har været i skole. De skal have opfyldt deres ret til en god og gratis grunduddannelse. Vi vil have fat i børn og unge i alderen 12 – 18 år, og især pigerne vil være i fokus, siger programmedarbejder Bent Jahns fra IBIS.
Projektet finder sted i Central Equatoria i Sydsudan og kommer til at omfatte 50 landsbyer. Udover at få børn og unge i skole vil lokalsamfundet også blive inddraget i form af skolebestyrelser samt uddannelse og efteruddannelse af lærere.
– Et sådant projekt giver kun mening, hvis både civilsamfund og regering er positivt indstillet. Det er derfor meget tilfredsstillende, at den sydsudanesiske regering har taget ALP metoden til sig og gjort den til en del af den nye undervisningsreform. Det sikrer det langsigtede perspektiv, siger Bent Jahns.
Projektet er et led i IBIS Education in Emergency program der laver særlige uddannelsesindsatser i områder, som er ramt af krig og kriser.
Yderligere oplysninger hos Bent Jahns, programmedarbejder, mobil 26 70 38 87, og Sanne Müller, uddannelseskonsulent, mobil 26 15 24 69