Af Henrik Døcker
journalist med internationale forhold som speciale
artikel i seneste udgave af FN-forbundets elektroniske nyhedsbrev
I løbet af de sidste 3 år er over 10 millioner US dollar (50 mio. kr.) sat over styr i forbindelse med FNs fredsbevarende styrke i Sudan.
En medarbejder i FNs Oversøiske Indkøbskontor står anklaget for at have kanaliseret 589.000 dollar tilbelysning på en fly-landingsbane til et selskab, som hjalp hans kone til at opnå et visum, begrundet i studier. Andre ansatte i kontoret tiltales nu for ikke at have iagttaget de almindelige korruptionsbekæmpelsesregler.
FNs indkøbsafdeling havde i virkeligheden ikke tilstrækkelig bemanding til at håndtere så stor en mission, som den der indsattes i Sudan efter fredsslutningen mellem Nord og Syd, hedder det i en fortrolig rapport, “Washington Post” er kommet i besiddelse af.
De ansatte i indkøbskontoret betegner uofficielt afsløringerne som ”heksejagt”. En særlig indsatsstyrke undersøger nu kontrakter for op mod 300 mio. dollar vedrørende levnedsmiddelforsyning, transport og brændstof til Sudan.
FN-styrken til Sudan blev oprettet i marts 2005 og er på 10.000 mand. De angiveligt eksorbitante beløb, der anvendtes, drejede sig bl.a. om grusbelægning i forbindelse med opførelse af barakker til FN-soldaterne og ikke udnyttede hotelreservationer.
Der medgik 9 mio. dollar til et canadisk selskab ved navn Skylink Aviation for at komme fri af en forpligtelse til at forny en brændstofkontrakt. Hvorefter selskabet forhandlede sig frem til en ny 9-måneders kontrakt om brændstofleverancer til FN til et højere beløb.
Nogle problemer skyldtes dog, at FN–styrken blev deployeret langsommere end forudset, og så fik man ikke brug for så meget brændstof som antaget.
Nogle af problemerne ligner gordiske knuder: F.eks. blev missionen bebrejdet, at den brugte 9 mio. dollar for at få FNs forsyninger gennem tolden – penge, der var blevet betalt til et lokalt selskab. FNs generalsekretær forsøgte at påvirke regeringen i Khartoum, men der var ingen ”kære mor”. De lokale skulle ”klare det”.
Så var der en kontrakt med det new zealanske firma Radiola Airspace, som skulle installere soldrevent lys på en landingsbane i Kadugli, sydvest for Khartoum.
Der var den hage ved det, at lyset ikke opfyldte FNs sikkerhedsspecifikationer lige så lidt som de krav, ICAO (Den International Organisation for Civil Flyvning) har opstillet.
“Det skulle vi nok ikke have gjort”, har Radiola-direktør Brent Albiston siden hen vedgået. ”Men der blev ikke betalt noget under bordet”.
På den fjerne lokalitet Kadugli, hvor strømforsyningen under alle omstændigheder er uregelmæssig, er lyset alligevel bedre end i Khartoums internationale lufthavn, hed det sig.
Se også www.una.dk