Studie: Man kan udmærket investere ansvarligt i Indien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Den seneste opmærksomhed på effekterne af danske firmaers investeringer i Indien efter TV-udsendelsen “Når tilbud dræber” viser de katastrofale følger, som investeringer kan få. Det er dog vigtigt at også huske på de positive effekter som erhvervslivets aktiviteter kan få – hvis de laves på en socialt ansvarlig måde.

Af Mikkel Østergaard
journalist i Folkekirkens Nødhjælp

Et studie, som Folkekirkens Nødhjælp har lavet af danske investeringer i Indien, viser, at mange firmaer har en formuleret politik for social ansvarlighed (CSR).

Studiet viser også, at kun et fåtal af disse firmaer har et bredt perspektiv, som tager for eksempel fattigdom og sult i betragtning.

Det interessante er dog ikke, om firmaerne har en politik, men om de agerer på en socialt ansvarlig måde, og om firmaets politik løbende bliver revideret og implementeret.

Det er ikke nok at følge loven

Mange u-lande har svage love og manglende kontrolmekanismer for at sikre, at loven bliver fulgt. Det er derfor vigtigt, at danske firmaer, som investerer i u-landene går et skridt længere og overvejer, hvilke effekter produktionen kan få på det lokale samfund.

Hvis investeringen skaber problemer eller skader for befolkningen, så er det ikke nok at sige, at man har fulgt loven.

Firmaer kan have en positiv effekt

Der er mange måder, et firma kan give en positiv effekt på det lokale samfund. Det kan være gennem skattebetalinger, arbejdspladser og overførsel af know-how og teknik – eller i et land som Indien, positiv særbehandling af marginaliserede grupper som de kasteløse.

Det betyder, at der findes potentiale for et positivt bidrag – hvis investeringen laves på en socialt ansvarlig måde som ikke skaber øgede problemer for befolkningen.

Folkekirkens Nødhjælps studie hedder “Fighting poverty with investments” og kan downloades fra websitet www.noedhjaelp.dk

Læs også telegrammet “2 danske virksomheder vil forbedre sig efter TV-udsendelse”, dato 28.06.06, i rubrikken Nyt fra Den 3. Verden.