Ny evaluering: Pæne ord om Danidas indsats i Nepal

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Det er lykkedes at få langt flere børn på skolebænken i Nepal – bl.a. takket være støtte fra Danida. Der kræves dog fortsat en ekstra indsats for at få flere piger og minoritetsgrupper i skole, og undervisningens kvalitet kan også forbedres.

Sådan lyder nogle af hovedkonklusionerne i en ny uafhængig evaluering af Danidas uddannelsessektorprogram i Nepal i årene fra 1998 til 2002, fremgår det af en pressemeddelelse fra udenrigsministeriet tirsdag – dagen efter en kritisk TV-udsendelse om det danske bistandsprogram i landet

Uddannelsessektoren er Danidas største enkeltsatsning i Nepal siden 1993, og Danmark har placeret sig som en af de centrale donorer. Det primære mål med at støtte Nepals nationale program for grundlæggende uddannelse er at sikre opfyldelsen af målsætningen “Uddannelse for Alle”.

Det fremhæves i evalueringen, at andelen af børn der starter i 1.-5. klasse, er steget markant fra 70 procent i 1998 til 82 procent i 2002, og antallet af børn, der kommer i skole, vokser stadig. Desuden er der lagt et fundament for udvidelse og videreførelse af Nepals nationale uddannelsesreform.

Et af de problemer, der fortsat skal arbejdes med, er indskrivning af piger, minoritetsgrupper, internt fordrevne og fattige i skolerne. Evalueringen viser kun en moderat forbedring på dette punkt. Antallet af elever per klasse er også fortsat for højt, men dog faldende.

Det dansk-støttede uddannelsesprogram har ikke haft lette vilkår, da undervisningssektoren er stærkt påvirket af den alvorlige konflikt mellem maoistiske oprørsgrupper og den nepalesiske regering. Skolestrejker, afbrydelse af undervisningen og bortførelse af lærere og elever har besværliggjort arbejdet.

Evalueringen peger på en række områder, hvor der er behov for videre udvikling. Eksempelvis skal der nye metoder til for at skabe lige vilkår mellem kønnene og for minoritetsgrupper. Danida har taget anbefalingerne til sig og har indarbejdet dem i det videre arbejde med Nepals uddannelsessystem, som Danida vil støtte med 200 mio. kr. over de næste 5 år.

Nepals nationale program for grundlæggende uddannelse har modtaget støtte fra Danmark, Norge, Finland, Verdensbanken, EU, Japan, FNs Børnefond (UNICEF) og Den Asiatiske Udviklingsbank. Evalueringen, der omfatter alle donorernes støtte, er gennemført af Cowi (Danmark), Goss Gilroy Inc. (Canada) og Organisation Developement Centre (Nepal).

Evalueringen “Nepal, Joint Government – Donor Evaluation of Basic and Primary Education Programme II” (nr. 2004/3) og et dansk resumé kan læses på www.evaluering.dk eller bestilles hos Danidas evalueringskontor på tlf. 33 92 10 83.

Yderligere information hos Niels Dabelstein, chef for Danidas evalueringskontor, tlf. 33 92 00 39.