Når opera-ikonet og verdenstenoren Pavarotti lørdag den 27. august gæster Augustenborg Slotspark, bakker han op om den globale fattigdomskampagne MAKEPOVERTYHISTORY. Operagæsterne opfordres til at gøre det samme, fremgår det af en pressemelding fra kampagnen.
Tenoren, der har gjort opera og klassisk musik tilgængeligt for millioner af mennesker, stiller sig nu også bag den globale fattigdomskampagne MAKEPOVERTYHISTORY.
Koncertgæsterne ved Luciano Pavarottis Farewell Tour lørdag i Augustenborg Slotspark på Als opfordres til at bære det hvide armbånd, som symboliserer den danske del af kampagnen. Om mindre end 3 uger vil 180 af verdens statsoverhoveder mødes til FNs Verdenstopmøde i New York, og koncerten er derfor et oplagt tidspunkt til at markere, at verdens politikere må handle for at skabe bedre vilkår for verdens fattige:
– Vi sætter stor pris på, at kendte kulturpersoner vil være med til at støtte budskabet om at sætte punktum for fattigdommen. Folk har som regel en bedre hukommelse end politikerne, og en koncert for flere tusinde mennesker giver os lejlighed til at vise deres opbakning til kampagnen. Vi må sikre, at FN-topmødet i New York til september fører til konkrete forbedringer for verdens fattigste, siger Lotte Dahlmann, der er ansvarlig for MAKEPOVERTYHISTORY-kampagnen hos UNDPs nordiske kontor.
I løbet af sommeren har MAKEPOVERTYHISTORY bl.a. været til stede på flere landsdækkende festivalpladser, ved Mariah Careys koncert i Tivoli og U2 koncerten i Parken. Over 20.000 danskere bærer allerede det hvide armbånd.
MAKEPOVERTYHISTORY arbejder for højere u-landsbistand, bedre handelsvilkår og gældseftergivelse til verdens fattigste. Danmark lever allerede op til FNs anbefaling om at yde 0,7 procent af sin bruttonationalindkomst i udviklingsbistand, men kan bruge sin stemme til at få de store rige lande til at følge trop.
På Verdenstopmødet i New York den 14.-16. september skal verdens ledere evaluere, hvordan det går med at nå løfterne givet med Millenniumerklæringen år 2000. Som et resultat af denne erklæring opstillede verdens ledere 8 konkrete og tidsbestemte mål, 2015 Målene.
Mens Mål 1 handler om at halvere verdens fattigdom inden 2015, drejer det sidste Mål 8 om at oprette et globalt partnerskab for udvikling – set i lyset af dette mål opfordrer MAKEPOVERTYHISTORY-kampagnen operagæsterne ved Pavarotti-koncerten om at bære det hvide armbånd.
MAKEPOVERTYHISTORY kampagnen i Danmark organiseres af Ibis og UNDP. Det er muligt at donere penge og anskaffe sig det hvide armbånd på hjemmesiden: www.makepovertyhistory.dk
Overskuddet fra kampagnen går til et Ibis-projekt, der hjælper aidsramte børn i Mozambique – mere information kan findes på kampagnens hjemmeside.
Pressekontakt: Lotte Dahlmann, kampagnekoordinator i UNDP, tlf. 23 63 64 43