I Zambia bremser Den Internationale Valutafond (IMF) regeringen i at ansætte de lærere og sundhedsarbejdere landet desperat mangler for at sikre børnene uddannelse og at bekæmpe hiv/aids, skriver Nord-Syd koalitionen i en pressemeddelelse fredag.
Zambia er et af de lande, der har gjort en stor indsats for at nå 2015 målet om at sikre alle børn adgang til grundskole. Uddannelse har høj prioritet i landets strategi mod fattigdom. For 2 år siden afskaffedes brugerbetalingen i skolerne og antallet af børn, der ikke kommer i skole, er nu halveret, ligesom andelen af børn, der gennemfører skolen, er stigende.
Dette ville være en succeshistorie, hvis det ikke lige var fordi skolerne nu mangler omkring 9.000 lærere. Ledige stillinger er ikke genbesat – men det skyldes ikke lærermangel: Landet har mellem 8-9.000 arbejdsløse lærere. Forklaringen er, at Valutafonden har lagt loft over de offentlige udgifter og fastholder, at regeringen ikke har råd til at ansætte de lærere, som den har uddannet.
Generalsekretær i u-landsorganisationen Ibis, Vagn Berthelsen, siger:
– Det er grotesk, at Valutafonden forhindrer nogle af verdens fattigste lande i at nå målet om uddannelse for alle i 2015. Det er et selvmål. De internationale finansielle institutioner burde netop samarbejde om at støtte verdens fattigste lande i at skaffe uddannelse til alle deres børn.
I 2003–2004 er Zambia løbet ind i en krise omkring sit statsbudget. IMF har lukket for kreditten og stillet krav om en drastisk begrænsning af budgetunderskuddet, så det offentlige lønbudget begrænses til højst 8 procent af BNP. Og så er der ikke råd til at ansætte de nødvendige lærere.
Zambias regering har over de seneste 2 år ført en ihærdig kamp mod korruption og gennem flere år liberaliseret sin økonomi efter IMFs og Verdensbankens anbefalinger.
Alligevel har donorerne og IMF smækket kassen i for regeringen og udsat beslutningen om gældslettelse til Zambia. I år betaler landet 7,3 procent af BNP tilbage på gælden og regeringen betaler alene i år 150 millioner kr. mere tilbage på gæld til IMF end landets udgifter til uddannelse.
Eksemplet fra Zambia stammer fra en rapport fra ”the Global Campaign for Education”.
Rapporten indeholder også eksempler fra andre lande, f.eks. Honduras, der illustrerer Valutafondens stramme krav til at begrænse offentlige udgifter til uddannelse.
Kravene indebærer ansættelsesstop og lønregulering for lærere og undergraver dermed det fælles internationale mål om at sikre god, gratis grundskoleuddannelse til alle børn i år 2015.
Rapporten ”Undervaluing Teachers” opfordrer bl.a. Valutafonden til officielt at anerkende, at det er vitalt for at nå 2015 målene, at der er uddannede lærere nok. Og til at sørge for at finansiering af grundskoleuddannelse og andre områder, som er centrale for fattigdomsbekæmpelse, kobles væk fra kravene om budgetbegrænsning i Valutafondens låneprogrammer.
Læs mere om rapporten og dens anbefalinger på
www.ibis.dk/index.php?menuId=71&upId=2
Zambia-eksemplet og tilsvarende problemstillinger bliver drøftet på et fyraftensmøde torsdag den 28 oktober kl. 19 på Ibis, Nørrebrogade 68B i København, med titlen: Hjælper IMF og Verdensbanken med at bekæmpe fattigdom?
Her er oplæg fra Sonia Brunschwig, seniorøkonom for IMF i Paris og Lars Koch, tidl. Ibis rådgiver fra Bolivia. Læs mere på www.ibis.dk/mforum/arr.php?mode=read&id=252
Se også annonceringen af mødet i rubrikken kalender her på u-landsnyt.dk