Dansk Boldspil Union (DBU) sender sammen med hovedsponsorerne for herrelandsholdene, Arla og DONG Energy, 160 kasser udgået Adidas-landsholdstøj med Folkekirkens Nødhjælp til Afrika, skriver DBU på sit website fredag.
Det skyldes, at de 2 hovedsponsorer har valgt nye logoer til landsholdstøjet, hvorfor lageret af træningstøj, træningsdragter og fritidstøj er skiftet ud med splinternyt Adidas-tøj med de nye logoer (mærker).
Arla og DONG Energy er sammen med Adidas og DBU blevet enige om at donere den tidligere kollektion til Folkekirkens Nødhjælp, som sender kasserne med anvendeligt landsholdstøj til de 2 sydafrikanske lande, Angola og Zambia.
Sendingen indeholder bl.a. 500 shorts, 600-700 t-shirts, 300 dragter, 500 sweatshirts 300 regnjakker og 100 vindjakker.
Af forretningsmæssige årsager bliver det lande i Den 3. Verden, hvor partnerne ikke har et marked, der kommer til at nyde godt af det nu tidligere landsholdstøj, hvoraf en del er så godt som nyt.
Der er nærmest tradition for, at aflagt landsholdstøj sendes til Afrika. Det var således også tilfældet ved logoskiftet efter fusionen mellem MD Foods og Arla i april 2000, ligesom det brugte Hummel-tøj blev sendt til Sydafrika, da DBU skiftede leverandør til Adidas i sommeren 2004.
Logoskiftet henter baggrund i energiselskabets navneændring fra DONG til DONG Energy.
Kilde: www.dbu.dk