Ny rapport afslører, at mange lande ikke fører kontrol med udenlandske skibe, der fisker under bekvemmelighedsflag. Konsekvensen er piratfiskeri, rovdrift på verdens fiskebestande og alvorlig underminering af det lovlige fiskeri.
Den internationale ordning, hvor lande lader udenlandske skibe sejle med deres flag, har store brister, viser en ny rapport fra WWF.
Lande, der opererer med bekvemmelighedsflag, udfører ofte kun meget lidt eller slet ingen kontrol med de skibe, der sejler under deres flag. Og det på trods af, at lande som bl.a. Cambodja, Georgien og Mongoliet gentagne gange er blevet sort-listet for at være involveret i alvorlige sager med illegalt fiskeri, forurening, våbenhandel og dårlige arbejdsforhold.
“Rapporten Real and Present Danger: Flag State Failure and Maritime Security and Safety” sætter fokus på en situation, der i dag er helt ude af kontrol.
– Verdenshavene i dag er et stort ingenmandsland, hvor piratfiskere kan operere frit uden at tage hensyn til overfiskede bestande eller truede habitatområder, fordi de lande, som de sejler for, ikke tager problemet alvorligt, siger Espen Tind Nordberg, programleder for bæredygtigt forbrug i WWF Verdensnaturfonden.
Alene inden for illegalt fiskeri anslås det, at der foregår en årlig handel, der svarer til 1,2 milliarder dollar. Det ulovlige fiskeri betyder ikke kun rovdrift på de i forvejen pressede fiskebestande. Det underminerer også det lovlige fiskeri, fordi det svækker dets konkurrenceevne på markedet.
Som forbruger er det en jungle at bevæge sig ud i, hvis man ønsker at gå uden om fisk, der er fanget ulovligt. En måde at sikre sig, at man ikke indirekte støtter piratfiskeri, er at gå efter certificeringsordningen MSC.
– MSC-mærkede fisk er forbrugerens garanti for, at fiskene er fanget på lovlig vis, og at der er tale om sunde bestande, der ikke er truede, forklarer Espen Tind Nordberg og fortsætter: – En løsning på problemet er derfor at styrke det certificeringsarbejde, der allerede er i gang i dag.
WWF opfordrer til, at der i FN-regi bliver oprettet bindende forpligtigelser til at føre kontrol med skibe, der opererer under bekvemmelighedsflag, med henblik på at sikre at internationale love og forpligtigelser bliver overholdt.
Rapporten “Real and Present Danger: Flag State Failure and Maritime Security and Safety” er udarbejdet i samarbejde med The International Workers Federation og kan hentes på www.wwf.dk
Kilde: Verdensnaturfondens website
Yderligere oplysninger hos kommunikationsmedarbejder Constance Hegner, mobil: 40 31 36 35