Amnesty: Danske skoleelever ved alt alt for lidt om menneskerettigheder

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

En ny undersøgelse blandt 8.-10. klasser i hele landet viser, at halvdelen ikke kender FNs Verdenserklæring om menneskerettighederne.

Undersøgelsen, der er udført at Public Opinion for Amnesty Danmark, viser også, at eleverne bliver undervist meget lidt i menneskerettigheder, skriver Amnestys danske afdeling på sit website mandag.

Hvor Sverige, Norge og Finland for længst har fulgt FNs opfordring fra 1995 om at indføre obligatorisk undervisning i menneskerettigheder i grundskolen, halter Danmark langt bagefter.

Halvdelen kender ikke menneskerettighederne

Af undersøgelsen, som er gennemført for Amnesty januar til marts 2009 fremgår det, at 8.-10. klasserne mangler helt grundlæggende viden om menneskerettigheder.

51 procent ved ikke, hvad FNs Verdenserklæring om Menneskerettighederne er, og beder man eleverne om at skrive så mange rettigheder, de kan komme i tanke om, kan næsten halvdelen ikke give nogen eksempler. Kun 19 procent nævner ytringsfrihed, og 10 procent nævner tortur.

Derfor opfordrer Amnesty regeringen til at ændre formålsparagraffen for folkeskolen, så menneskerettighedsundervisning bliver obligatorisk.

Public Opinion-undersøgelse: Folkeskoleelevers viden om menneskerettigheder kan ses her http://interactive.amnesty.dk/sites/default/files/mediafiles/44/Amnesty-unders__gelse.pdf

Udredning om behovet for menneskerettighedsundervisning

Samtidig udgiver Amnesty en udredning på 44 sider, som analyserer behovet for menneskerettighedsundervisning i folkeskolen.

I regeringens nye historiekanon, som fra 2011 skal udgøre en fjerdedel af historieundervisningen for 8. klasser, er FNs Verdenserklæring nævnt som ét ud af 29 punkter. Men det er langt fra nok til at give eleverne en forståelse for emnet, mener Amnesty.

Heller ikke på læreruddannelserne er menneskerettigheder et obligatorisk punkt.

I udredningen stiller organisationen konkrete forslag til, hvordan undervisning i menneskerettigheder uden problemer kan blive en integreret del af de næste generationernes uddannelse:

– Formålsparagraffen for folkeskolen bør ændres, så den indeholder menneskerettighederne.
– Undervisning i menneskerettigheder bør indarbejdes for 8.-10. klasse i samfundsfag, historie og kristendom.
– Seminariernes studieordning bør indeholde emner om menneskerettighedsundervisning.
– Der bør udarbejdes en handlingsplan for indførelse af menneskerettighedsundervisning på grundlag af anbefalingerne i FNs programmer.

Sæt menneskerettighederne på skemaet i folkeskolen – sammendrag af Amnestys udredning ses her http://interactive.amnesty.dk/sites/default/files/mediafiles/44/Amnesty-short_version.pdf

Lærerkurser hos Amnesty Interactive

Amnesty bidrager selv til, at menneskerettighederne bliver en del af undervisningen. 12. marts åbnede undervisningscenteret Amnesty Interactive, hvor man uddanner og motiverer lærere og lærerstuderende til at gøre undervisning i menneskerettigheder nærværende og vedkommende.

Kilde: www.amnesty.dk