Museet Louisiana for Moderne Kunst i Nordsjælland har fået mulighed for at præsentere små 100 værker fra en af verdens største samlinger af kinesisk samtidskunst, ”Estella Collection”, som ikke har været kendt af offentligheden før nu, fremgår det af museets website.
Udstillingen “Made in China – Kinesisk samtidskunst på Louisiana” løber fra den 16. marts til 5. august.
Den udstillede samling rummer flere end 250 værker inden for stort set alle genrer af billedkunsten: Maleri, skulptur, fotografi, installation, video, tusch og grafik.
Herfra har Louisiana udvalgt omkring 100 værker, der dels giver et godt indblik i de mange strømninger, der rører sig i den kinesiske samtidskunst i disse år, dels giver en introduktion til en kunst, der med lynets hast er på vej til at indtage en væsentlig placering på den internationale kunstscene, hedder det.
Kunsterne i dagens Kina har tilkæmpet sig en position i samfundet trods begrænsninger i ytringsfrihed og modstand fra styret.
Små enklaver af kunstnere især i Beijing har siden 1990erne trodset vanskeligheder ved at komme til udtryk og er vedblevet med at vise deres kunst på ydmyge steder, indtil interessen fra både ind- og udland fik sat lys på et frodigt vækstlag, som i dag er med til at give en vægtig profilering af det store land.
De kunstneriske udtryk og udsagn er mange; man kan ikke tale om kinesisk kunst i bestemt form, snarere om en frodighed og eksperimenteren, som udstillingen giver mulighed for at få et nøjere syn på.
Gennembruddet for kinesisk samtidskunst afspejler på én gang kunstens globale perspektiv og en stor kulturnation, der midt i en radikal samfundstransformation er på vej til at spille en markant rolle som en af verdens ledende nationer i det 21. århundrede.
De enorme skift, der præger hele samfundet, sætter sig synlige spor i kunstnernes værker, hvor motiver individuelt bearbejdes i krydsfelter mellem fortid og nutid.
Klassiske motiver, landskabsmaleriet f.eks., aftvinger den samtidige skildring af naturen andre billeder end dem, vi er fortrolige med i Vesten, samtidig med at en traditionel teknik som tuschmaleriet trækkes over i eksperimenterende og udfordrende rammer, hvor skrifttegnet som et andet eksempel manifesterer sig med kroppen som lærred og det kalligrafiske tegn bliver udviklet til ren abstraktion.
Værker med udgangspunkt i kropslige aktioner indtager en betydelig rolle i udstillingen og spejler endnu andre nuancer af et formsprog, hvis koder er forskellige fra vore.
Traditionen fra en tusindårig kultur er således med som bagage, også hvor det er et Kina i heftig bevægelse, der reflekteres: De enorme sociale og byplanmæssige omlægninger af byerne, forvaltningen af arven efter Mao-tiden og den umiddelbare politiske horisont omkring landets nye position, anføres det i museets omtale.
Læs mere på www.louisiana.dk