NGO: Kendte designmøbler dumper i grøn test af bl.a. regnskovstræ

Forfatter billede

Selv om møblerne er dyre, er det ingen garanti for, at de er lavet af bæredygtigt træ, dvs tømmer fra miljømærket og skånsom hugst i f.eks. verdens tropeskove. Faktisk klarer de dyre designmøbler sig dårligst i en ny grøn undersøgelse af danske møbelbutikker.

Det skriver miljøorganisationen Verdens Skove i en pressemeddelelse onsdag.

Designbutikker som Mandalay, Bolia, Daells Bolighus og Paustian er alle havnet på Verdens Skoves sorte liste, fordi de sælger møbler i træ, som ikke er miljømærket.

“Når man sælger en havestol til 15.000 kr. bør man også have råd til at tænke miljøet med. Bæredygtighed er kommet på dagsordenen verden over. De danske designkæder har sovet i timen, og det er på tide, at de vågner op,” siger Jan Graversen, der er næstformand i Verdens Skove (tidligere Nepenthes).

Hvor kan man købe træmøbler med god samvittighed? Det spørgsmål hjælper Verdens Skove forbrugerne med at finde svar på gennem en ny forbrugerguide til træmøbler, hedder det.

COOP og Jysk klarer sig bedst

Hvis du vil have en havestol i bæredygtig træ, er det bedste bud COOP eller Jysk – i følge Verdens Skove, der har undersøgt møbeludvalget i 15 forskellige butikskæder.

COOP er som den eneste i undersøgelsen kommet på den “grønne” liste, fordi virksomheden udelukkende sælger havemøbler med miljømærket FSC, dvs fra organisationen Forest Stewardship Council – se også http://www.fsc.dk

Desuden belønner kæden køb af FSC-produkter i deres fordelsklub, hvilket er et nyt tiltag, der synliggør FSC på markedet.

COOP lå også øverst på listen tidligere år, hvor Verdens Skove gennemførte undersøgelsen. Detailkæden har klar oplysning til forbrugerne og en langsigtet strategi om udelukkende at sælge FSC-mærkede træprodukter.

For Verdens Skove er det årsagen til, at koncernen, der omfatter Brugsen, Superbrugsen, Kvickly, Irma m.fl., år efter år løber med førertrøjen.

Indendørsmøbler halter bagefter

Mens flere og flere butikker sælger FSC-mærkede havemøbler, er trenden stadig ikke slået igennem på indendørsmøbler. Kun Jysk har i undersøgelsen markeret sig på indendørsmøbler.

“Nogle virksomheder har måske en opfattelse af, at det kun er tropisk træ, der skal være bæredygtigt, men FSC-mærket dækker også europæiske træsorter som birk og eg – og de skove, der leverer det træ, har også brug for beskyttelse. Den eneste reele løsning er at have en 100% FSC-strategi,” siger Jan Graversen.

IKEA klarer sig dårligt igen

Den svenske møbelgigant IKEA havner på den sorte liste igen, fordi den ikke vil oplyse forbrugerne om, hvilke møbler der er FSC-mærkede.

“IKEA mener, at vi skal stole på dem, når de siger, at de har en god miljøprofil. Men det hjælper ikke særligt meget, når vi ved, at en stor del af deres møbler ikke er FSC-mærkede. De burde som minimum oplyse, hvilke møbler der er miljømærkede, så forbrugeren kan følge sin egen samvittighed,” siger Jan Graversen.

Se hvilke butikker, der er på den grønne, gule og sorte liste ved at gå via
http://www.verdensskove.org/node/502
(direkte link virker ikke fra U-landsnyt.dk, da det omfatter bogstavet ø)

Om undersøgelsen

Undersøgelsen har tildelt point til virksomhederne ud fra
1.) andelen af havemøbelsortimentet, der er FSC-mærket,
2.) troværdig markedsføring af FSC og
3.) om de har en langsigtet strategi for en overgang til bæredygtigt træ.

Undersøgelsen har udelukkende givet point for havemøbler og ikke indendørsmøbler. Der er dog foretaget stikprøver på indendørsmøbler.

Minimum 2 butikker fra hver butikskæde er undersøgt, samt netkataloget, eller hvad der er tilgængeligt på hjemmesiden.

Alle virksomheder er blevet kontaktet pr. mail og/eller telefonisk for at kunne give deres holdning til FSC og bæredygtighed.

Man kan læse mere om metoden ved at gå via
http://www.verdensskove.org/node/502
(direkte link virker ikke fra U-landsnyt.dk, da det omfatter bogstavet ø)

Yderligere oplysninger hos:
Jan Graversen, næstformand i Verdens Skove,
tlf. 41 18 21 02 og e-mail: [email protected]

Lyng Brøndum Dyrholm, kampagneansvarlig,
tlf. 28 74 61 24 og e-mail: [email protected]

Tim Whyte, Kommunikationschef, tlf. 61 30 91 20