Dette er også Liberia

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

I slutningen af september får CKU’s ungdomsprogram besøg af to krump-dansere fra Liberia. Hvad krump er, giver Laura Lindegaard bl.a. svaret på i sin korte dokumentarfilm fra Monrovia.

Af Maria Bierbaum Oehlenschläger

Laura Lindegaards første møde med krump var en nat på den lokale klub Exodus i Monrovia, Liberia, hvor en flok unge drenge stod og dansede. Her lavede hun i 2011 feltarbejde til sit speciale på tværkulturelle studier ved Københavns Universitet om unge og performativitet i post-konflikt Liberia.

Den nu 29-årige cand.mag. blev hurtigt venner med en gruppe af unge krump-dansere, som hun lavede en række filmoptagelser af.

Det blev til den 11 minutter lange dokumentarfilm ”This, too, is Liberia. Arts, Culture and the Spiritual”.

[video:http://vimeo.com/49697485]

“Kreativiteten dør i Liberia”

I filmen, som Laura Lindegaard har lavet til Center for Kultur og Udvikling, optræder bl.a. danseren Abraham Vahn fra krump-gruppen African Prodigies Crew, der har base i Liberias hovedstad Monrovia.

Den rå improvisatorisk danseform krump med inspiration fra hiphop og Helligånden er for ham og krump-kollegaen Pierre Belleka den ultimative udtryksform:

”Det var skørt, men jeg følte det, som om krump var en afspejling af min sjæl,” fortæller Pierre Belleka om sit første møde med dansen i et interview med Annette Max Hansen, CKU.

Af filmen fremgår det, at krump er en forkortelse af Kingdom Radically Uplifted Mighty Praise, der betyder et kongerige af radikal opløftet lovprisning, og som oprindeligt kom til udtryk i kirken ved religiøs ekstase. Krump er karakteriseret ved et dramatisk, frit ekspressivt og højt energiladet kropssprog, hvor arme, hoved, ben, bryst og fødder er i bevægelse, nærmest samtidig, som Abraham Vahn demonstrerer i Laura Lindegaards dokumentarfilm.

Vi møder ud over de unge krumpdansere også Hipco-sangeren Luckay Buckay, danseren Joe N. Weah fra United for Peace, Culture & Dance Crew og aktivisten Sis Duffy.

Sis Duffy begræder i dokumentarfilmen, at kunst og kreativitet slet ikke prioriteres højt nok i Liberia. Det nikker Pierre Belleka genkendende til:

“Jeg mener ikke, Liberia respekterer kunstverdenen nok, de lader talenterne dø ud,” siger han i interviewet med Annette Max Hansen for ungdomsprogrammet.

Workshops om krump for danske skoleelever

De to krumpdansere Abraham Vahn og Pierra Belleka fra AP Crew deltager i slutningen af september i CKU’s ungdomsprogram Verdensbilleder i Bevægelse. Sammen med Laura Lindegaard og den dansk-kenyanske danser og sanger Tina Mweni skal de lære danske skoleelever at ”krumpe” på workshops i forskellige danske kommuner.

Workshoppen lægger op til, at de danske unge overvinder deres kropslige begrænsninger og giver sig hen til krumpens vilde bevægelser og udtryk.

Om Verdensbilleder i Bevægelse

CKU’s ungdomsprogram består af 50 workshops, utallige koncerter og et omfattende undervisningsmateriale. Fra sidst i september til midten af oktober vil danske elever på folkeskoler, gymnasier og i ungdomsklubber i Frederikssund, Holbæk, Herlev, Høje Tåstrup, København, Vejle og på Frederiksberg møde 18 progressive kunstnere fra Egypten, Sierra Leone, Kenya og Liberia

På undervisningssitet kan der bl.a. hentes informationer om Liberia og krump samt læses interview med de deltagende kunstnere fra henholdsvis Afrika og Mellemøsten. Inspireret af Det Arabiske Forår er temaet for 2012 revolution.