Af Maria Bierbaum Oehlenschläger, U-landsnyt.dk
En iransk instruktør i husarrest, kenyansk sexturisme, Egypten 2 år efter oprøret, Israel-Palæstina-konflikt, argentinsk filmteater og indisk horrorporno. Det er, hvad CPH PIX bla. tilbyder sit publikum de næste to uger.
Det er på spillefilmsfestivalen CPH PIX, der rammer København fra 11.-24. april, at film, som ellers ikke ville nå et dansk biografpublikum, bliver vist på de store lærreder i hovedstaden og i Øst for Paradis i Aarhus.
Og CPH PIX lever igen i år op til sin status som et filmens vindue mod hele verden: Lande som Indien, Marokko, Iran, Egypten, Kazakhstan, Sydkorea og Argentina er repræsenteret af instruktører på festivalen, mens en lang stribe film udspiller sig i den ikke-vestlige del af verden.
Den anmelderroste must-see-film “War Witch” en af festivalens afrikanske indslag.
Østrigsk ubehag og kenyansk kød
I den kompromisløse østriger Ulrich Seidls tre ‘Paradis’-film skildres tre forskellige kvinder fra den samme familie. I den første “Kærlighed” retter han sit borende blik imod sexturismen. Teresa er en 50-årig kvinde, der på en rejse til Kenya falder i med de lokale mænd, der kredser om hende og hendes kvabsede veninder på stranden.
Men er der virkelig tale om forelskelse?
Ulrich Seidl stiller på til Q & A 19.4. i Grand kl. 19.00.
Thriller og softporno fra Indien
Fra Indien viser CPH PIX film, der ligger langt fra den klassiske Bollywood-film, for der er ikke meget sang og dans over hverken “Miss Lovely” eller Dibakar Banerjees “Shanghai”, der deltager i konkurrencen om Politikens Publikumspris.
“My Lovely” beskrives som en c-film, der blander horrorfilm og softporn. Settingen er 80’ernes Mumbai, hvor to brødre driver lyssky forretninger på et marked med menneskehandel og politikorruption. En kontroversiel c-film, hvor instruktøren gik all in i stedet for at lave en mockementary.
Helt anderledes lyder beskrivelsen af “Shanghai”, der kaster et kritisk blik på Indiens økonomiske boom. Filmen er baseret på Costa Gavras’ paranoiathriller ‘Z’, men her er handlingen flyttet til en kaotisk indisk storby, som politikerne vil omdanne til et nyt Shanghai. Korruption og politisk magtmisbrug er midlerne, som skal gennemtvinge moderniseringen og få beboerne til at sælge deres land.
En film, man ikke skal snyde sig selv for ifølge festivalleder Jakob Neilendam:
“Normalt har Indien jo ry for ‘kun’ at være Bollywood’, men her har man flyttet handlingen til en indisk storby, og det er ikke spor mærkeligt, men rigtig godt håndværk,” siger Neiiendam til Politiken onsdag.
Mellemøsten til debat i film og ord
På PIX-programmet er også en stribe debatarrangementer, hvor filmvisninger og debat går hånd i hånd.
Fredag debatterer Jaleh Tavakoli, talskvinde for Frit Iran , Lisbeth Pilegaard, Iranekspert, og Nahid Riazi, iransk kvindeaktivist kvinderettigheder i Iran i forlængelse af visningen af Bani Khoshnoudis film “Ziba”, der ved første øjekast er et karakterstudie af en kvinde, der er ved at kvæles i sin hverdag. Men Zibas sindstilstand bliver også en metafor for den konstante undertrykkelse og umyndiggørelse de iranske kvinder til stadighed lever under.
Debat og film: Kvinder og kultur i Iran, fredag 12.4. kl. 16.45 i Cinemateket.
Egyptiske Yousry Nasrallahs “After the Battle” skildrer to menneskers veje efter oprøret på Tahrir-pladsen i Cairo i begyndelsen af 2011. Filmen lægger op til debat om, hvad den egyptiske revolution betyder for egypterne i dag: Hvad revolutionerede revolutionen?
Rasmus Alenius Boserup, ekspert i arabisk politik fra DIIS
og Katarina Blomqvist, mellemøstekspert fra KVINFO debatterer efter filmen.
“ After the Battle ” og debat: lørdag 20.4. kl. 14.15 i Cinemateket.
CPH PIX sætter med filmserien “Spotlight: Mellemøsten” fokus på de politiske konflikter, som til stadighed er genstand for filmiske refleksioner.
Ziad Doueiri fortæller i ‘The Attack’ fortæller den tragiske historie om en succesfuld palæstinensisk læge, der opdager, at hans hustru var selvmordsbomber, mens marokkanske Nabil Ayouch’ ‘Horses of God’ giver et realistisk bud på, hvad der driver især unge mænd til at overgive sig til al Queda.
Canadiske Anaïs Barbeau-Lavalettes ‘Inch’Allah’ er et drama om en ung kvinde splittet mellem sine oplevelser på Vestbreddens to sider, og i veteranen Eran Riklis’ ‘Zaytoun’ sættes konflikten mellem Israel og Palæstina på spidsen i historien om et umage makkerpar.
Nadir Moknèches elegante trekantsdrama ‘Goodbye Morocco’ byder på mordmystik med politiske overtoner.
Forfriskende fortællinger fra Argentinas nye navn
Instruktøren Matías Piñeiro lægger også navn til en af filserierne på CPH PIX. Den kun trediveårige argentinske instruktør har allerede instrueret fire film med forkærlighed for sammenblandinger af teater og film.
Piñeiros film er befolket med karakterer, der som oftest indgår i kunstneriske fællesskaber, og hvis veje krydses på uforklarlig vis.
Matías Piñeiro introducerer selv sin film “Viola & Rosalinda” lørdag d. 13/04 kl. 21:30 i Gloria og “They all Lie” søndag, 14/04 kl. 16.45 i Cinemateket.
Fra udkanten af verden
Filmen ‘Harmony Lessons’ er sat i Himmalya, hvor Kazhakstans barske natur danner baggrund for et intenst og foruroligende highschool-hævndrama.
“En smuk film, der benytter sin for os eksotiske setting til at understrege det foruroligende ukendte i de genkendelige følelser,” skriver CPH PIX om filmen.
Filmen ‘Closed Curtain’ er signeret af en af vor tids største instruktører, iranske Jafar Panahi, der vandt prisen for bedste manuskript på filmfestivalen i Berlin. Efterfølgende er de medvirkende ligesom instruktøren Panahi nu også blevet idømt husarrest. Derudover har den iranske regering officielt forsøgt at få Berlin Filmfestival til at trække prisen tilbage, da ‘Closed Curtain’ ikke er blevet ‘officielt godkendt’ i hjemlandet!
Filmen “War Witch” om en børnesoldat i en centralafrikansk krig har allerede fået flotte anmeldelser – og er ved siden af Ulrich Seidls “Kærlighed” dette års film om Afrika.
Meget mere på programmet
CPH PIX vil sikre, at nye, internationale tendenser inden for den fortællende film har et fast forankret vindue i Danmark – uafhængigt af økonomiske interesser og altid centreret omkring en stærk publikumsoplevelse.
Programmet er dog ikke nødvendigvis publikums-pleasende, men derimod udfordrende og vidtrækkende.
CPH:PIX finder sted 11.-24. april i København. Foruden hovedkonkurrencen New Talent Grand Prix uddeles Politikens Publikumspris, og der vises langt over 100 film og afvikles en række events bl.a. med musik. Festivalcentrum er i Cinemateket.
Øvrige biografer er Empire, Palads, Imperial, Gloria, Vester Vov Vov, Grand og Dagmar.
Se program og nyheder på cphpix.dk, på facebook og twitter.