Elevformand efter Kina-tæv i videnkonkurrence: Det er pinligt

Forfatter billede

Mandag fik danske skoleelever bank i både kreativitet og samarbejde i DR-programmet: “9.z mod Kina”. Elevformand kalder det både skuffende og pinligt, skriver DR online tirsdag.

DR-programmet har over de seneste tre uger rullet over skærmen, og danske elever er blevet sat på plads i både dansk og matematik. Mandag var turen så kommet til kampen om kreativitet og samarbejde.

Også her vandt kineserne stort.

“Jeg er meget skuffet over, vi ikke klarede os så godt, for det er da dér, hvor jeg regnede med, vi ville være dygtige. Det er simpelthen ikke godt nok. Jeg synes faktisk, det er lidt pinligt”, siger Agnete Vienberg Hansen, formand for danske skoleelever.

Kinesiske elever slår de danske på næsten alt

Eleverne i DR-programmet havde også regnet med endelig at kunne hive en sejr i land, men den kinesiske disciplin var ikke til at slå.

Kun i viden om sex var de danske elever mere overlegne, mens de kinesiske elever både var bedre til at arbejde sammen og tænke ud af boksen.

“Det skræmmer mig. Det er jo dem, vi skal konkurrere med, når vi vokser op. Men vi er også dygtige til nogle ting, selv om det ikke bliver vist, og så kan vi meget bedre lide at gå i skole herhjemme”, anfører Agnete Vienberg Hansen.

Kinesisk skole ikke ønsket

Selv om kinesiske skoleelever indtil videre i samtlige fag har scoret bedre karakterer end 9.z, er deres 12-timers skoledag ikke at foretrække fremfor den danske.

“Den kinesiske skole ville være et mareridt for mig. Jeg har ikke lyst til, at vi får en skole, hvor vi alle sammen kommer ind i skoleuniformer, sætter os ned på vores plads, tier stille og gør præcis ligesom alle de andre”, siger Agnete Vienberg Hansen til DR online.

Alligevel stadig meget at lære fra Kina

De kinesiske børn går i skole til klokken 19 og har næsten ingen fritid.

DR-programmet “9.z mod Kina” viser en dag styret af læreren brugt på tavleundervisning, hvor kritiske spørgsmål fra eleverne er uhørt. Der er dog alligevel stadig meget at lære, mener elevformanden.

“Vi skal have mere motiverede elever. Det er det vigtigste, vi kan lære fra Kina. De kinesiske elever vil jo virkelig gerne kæmpe for de gode karakterer, fordi det er vigtigt for at kunne opnå deres drømme job. Sådan skal det også være herhjemme”, mener Agnete Vienberg Hansen.