Konstant men mere uforudsigelig terrortrussel mod Danmark

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Terrortruslen mod Danmark er ikke øget i det seneste år men den er blevet mere uforudsigelig, siger regeringen. Terrorisme skal bekæmpes med konfliktløsning, stabilisering og demokratisk udvikling, siger udenrigsministeren

Udenrigsminister Villy Søvndal (SF) har fredag præsenteret regeringens årlige redegørelse om indsatsen mod terrorisme for Folketinget. Redegørelsen omhandler udviklingen over det seneste år både nationalt og i det internationale samarbejde, og tegner desuden konturerne af regeringens fremadrettede prioriteter.

Rapporten fremhæver, at den internationale indsats mod terror har svækket al-Qaida i Pakistan og Afghanistan, men gruppen er fortsat aktiv i planlægning og forsøg på at gennemføre terrorangreb mod Vesten. Samtidig er der, særligt i Pakistan, andre terrorgrupper, der kan ramme vestlige mål, både i og uden for regionen.

Terrortruslen ikke øget

Omvæltningerne i Mellemøsten og Nordafrika har givet regionale terrorgrupper mere råderum, herunder nye fristeder, hvor de kan træne og planlægge angreb.

Mens den globale terrortrussel ikke som sådan er øget, er det samlede trusselsbillede mod Vesten og Danmark i dag mere fragmenteret, dynamisk og komplekst. Terrortruslen er dermed blevet mere uforudsigelig.

Danmarks indsats i 2012 stod i det danske EU-formandskabs tegn. Det lykkedes at opnå væsentlige resultater i form af godkendelse af en EU-antiterror-strategi for Pakistan og en handlingsplan for Afrikas Horn med fokus på fremme af retssikkerhed, forebyggelse af voldelig ekstremisme og imødegåelse af finansiering af terrorisme.

I arbejdet uden for EU lykkedes det at opnå et øget fokus på menneskerettighedsaspektet samt inden for EU på afradikalisering.

Danmark har i 2012 yderligere udbygget aktiviteter i Afrika, Asien og Mellemøsten for at adressere de udfordringer, der danner grobund for terrorisme.

I Danmark har en hjørnesten i indsatsen været at forebygge ekstremisme og radikalisering ved at sikre kompetence til at identificere og håndtere udfordringer med ekstremisme lokalt, herunder kommunalt.

Forebyggelse og menneskerettigheder

”Jeg er overbevist om, at den internationale terrorisme langsigtet og mest effektivt imødegås ved konfliktløsning, stabilisering og demokratisk udvikling. Derfor har regeringen gjort forebyggelse og menneskerettigheder til nøgleord for vores indsats mod radikalisering og terrorisme. Altså det lange seje træk. Og det skal gå ordentligt for sig, deri ligger hele pointen i at være mere effektive,” siger udenrigsministeren og fortsætter:

”Ingen kan vinde kampen mod terrorisme i det lange løb, hvis vi ikke forbliver tro mod kerneværdierne: international ret, menneskerettigheder og retssikkerhed. Ordene fra FN’s globale anti-terrorstrategi udstikker principperne, men det er helt nødvendigt, at det internationale samfund omsætter denne forpligtelse til handling og viser, at det ikke blot er tom retorik. Her går Danmark forrest med en række projekter i vore partnerlande.”

Den overordnede ramme for Danmarks internationale samarbejde vil også fremover være FN’s globale anti-terrorstrategi, suppleret af det nye Global Counterterrorism Forum (GCTF) som platform for konkrete indsatser og projekter (se link nedenfor), skriver Udenrigsministeriet i pressemeddelelsen.

”Redegørelse om indsatsen mod terrorisme 2013”: http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/Documents/Politik-og-diplomati/Nyheder_udenrigspolitik/2013/Redegoerelse%20for%20indsatsen%20mod%20terrorisme%202013.pdf

FN’s globale anti-terrorstrategi: www.un.org/terrorism/strategy-counter-terrorism.shtml

Global Counterrorrism Forum (GCTF): www.thegctf.org