WWF og Dansk Supermarked vil sammen sikre skånsomt fiskeri

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Et samarbejde mellem WWF og Dansk Supermarked skal sikre, at al fisk og skaldyr i kølediskene bliver bæredygtigt. Samarbejdet vil skabe konkrete positive forandringer for havmiljøet og for de mange fiskere og lokalsamfund rundt om i verden, skriver WWF.

Når forbrugerne i fremtiden køber fisk og skaldyr hos Netto, Føtex og Bilka, vil varerne være dokumenteret bæredygtige.

Det skal et nyt samarbejde mellem Dansk Supermarked og WWF Verdensnaturfonden i hvert fald sikre.

Over 85 procent af verdens fiskebestande er ifølge FN enten fuldt udnyttet, fisket til det yderste eller på grænsen til kollaps.

Fisk og skaldyr fra opdræt (akvakultur) udgør over halvdelen af verdens samlede forbrug og er ofte forbundet med betydelige miljøproblemer som følge af vandforurening, nedslidning af unik natur og landskab, samt anvendelse af fiskefoder fra overudnyttede bestande af havfisk.

Dansk Supermarked har indgået et treårigt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, hvor målet er, at det fulde sortiment af produkter med fisk og skaldyr på sigt bliver bæredygtigt.

Bilka, Netto og føtex langer årligt fisk og skaldyr over disken for mere end en milliard kroner, så der er tale om et omfattende samarbejde.

Fisken skal være i orden

Akvakultur (opdrættede fisk og skaldyr) er den hurtigst voksende fødevareindustri i verden. Men konventionelt opdræt har konsekvenser for miljø og sundhed. Samtidig er de fleste af verdens vilde fiskebestande under et voldsomt pres på grund overfiskeri. Og disse ting er ikke synlige for forbrugerne.

Så nu vil Dansk Supermarked arbejde for at skabe fuld transparens i forhold til, hvor og hvordan fiskene er fanget og produceret. “Hele butikkernes sortiment af fisk og skaldyr skal gøres bæredygtigt”, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked.

”Kunderne skal vide, at deres fisk er bæredygtigt, når de handler hos os. Og der hvor vi ikke er i mål endnu, der skubber vi på. Det er et langt sejt træk at ændre fiskeri og fiskeopdræt i en mere bæredygtig retning, men vi forventer, at vi sammen med WWF kan sikre resultater og være med til at flytte det danske marked markant”, lægger hun til.

Positive resultater for miljø og fiskere på den anden side af kloden

Samarbejdet er en vigtig brik i WWF Verdensnaturfondens miljøfaglige arbejde for at genopbygge overfiskede fiskebestande i havene rundt om i verden og samtidig sikre bedre vilkår de fiskere og fiskeopdrættere på den anden side af kloden, som er afhængig af de marine ressourcer:

”Når vi arbejder sammen med så stor en spiller som Dansk Supermarked, kan vi se frem til, hvordan tonsvis af fisk og millionvis af dåsetun bliver mere bæredygtige over de næste tre år. Det er virkelig til at tage og føle på – og det afføder konkrete positive forandringer for havmiljøet og for de mange fiskere og lokalsamfund, der lever af havets ressourcer”, anfører generalsekretær i WWF Verdensnaturfondens danske afdeling, Gitte Seeberg.

Etape to er skudt i gang

Dansk Supermarked var den første aktør i detailhandelen, der i samarbejde med WWF fjernede ål og sværdfisk fra butikkerne. Det var helt tilbage i 2007, hvor det første samarbejde fandt sted.

Nu udvider de to parter samarbejdet, og forventningerne er store hos Dansk Supermarked, forklarer CSR-chef Helene Regnell. Det skal ganske enkelt blive nemmere at være kunde.

”Der er i dag en skov af miljømærker, og det kan være rigtig forvirrende og svært for forbrugeren at finde hoved og hale i, hvilke mærker man skal gå efter. Derfor vil vi gerne gøre det helt enkelt at være kunde hos os. I første omgang ved at sikre muligheden for at vælge bæredygtig fisk og på sigt vil vi sikre et 100 procent dokumenteret bæredygtigt udvalg,” siger Helene Regnell.

Fakta om samarbejdet

WWF Verdensnaturfonden skal være teknisk rådgiver og bistå Dansk Supermarked i at udskifte sortimentet til at være bæredygtigt:

– Samarbejdet omfatter alle Netto, føtex og Bilka-butikker i Danmark

– WWF leverer miljøfaglig rådgivning til Dansk Supermarked

– Samarbejdet omfatter 45-50 arter. Der er fokus på hele Dansk Supermarkeds sortiment.

– Dansk Supermarked vil være med til gradvist at flytte den danske og internationale fiskesektor i en mere miljørigtig retning ved at fastholde det brede sortiment og stille krav om bæredygtighed til alle produkter.

– Målet er at øge udvalget og salget af miljøcertificeret fisk (MSC og ASC)

– Samarbejdet omhandler også produktgrupper som fx fiskeoliepiller, kattemad osv.

– Dansk Supermarked sælger via kæderne Netto, Bilka og Føtex fisk for over 1 milliard kroner om året

Læs nyheden her:
http://wwfdk.panda.org/?4980&utm_source=WWF%27s+nyhedsbrev+Naturen+Kalder&utm_campaign=9a53d18d51-Naturen_kalder_juni_2012&utm_medium=email&utm_term=0_f220c630b2-9a53d18d51-379947442