Tunesisk drøm om et hoppeborgsimperium

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Af Suzette Frovin

Ungdomsarbejdsløsheden i Tunesien er tårnhøj. Et iværksætterkursus udviklet af danske og tunesiske spejdere i fællesskab forsøger at vise en ny vej for landets unge.

25-årige Montassa Kammakh er en af de unge, der nu er godt i gang med at skabe sin egen levevej

Vi mødes sidst på aftenen på en travl cafe lige uden for hovedstaden Tunis centrum. Med fuldtidsarbejde på et rejsebureau og en forretning, der på kort tid har udviklet sig fra at være en drøm til at have potentiale som en levevej, har Montassa Kammakh nok at se til.

På mange måder er historien om ham usædvanlig. Ifølge IMF (Valutafonden) er MENA-regionen (Mellemøsten og Nordafrika) den del af verden med den højeste arbejdsløshed blandt unge under 25, og Tunesien topper listen.

Her er godt 1/3 af alle unge arbejdsløse, og det på trods af, at unge tunesere er nogle af de bedste uddannede i regionen. Problemet er, at der mangler jobs også til de veluddannede, og at der ikke er tradition for, at unge springer ud som selvstændige.

Det forsøger et projekt mellem KFUM-Spejderne i Danmark og de tunesiske spejdere, Les Scouts Tunesiens, at lave om på ved at tilbyde gratis iværksætterkurser til unge.

Kurset er udviklet af danske og tunesiske spejdere i fællesskab, og det var netop iværksætterkurset, der for alvor gav Montassa Kammakhs ide vinger.

God og billig forretningside

Egentlig er Montassa Kammakhs forretningside ret ligetil:

Han lejer hoppeborge, sumobryder-uniformer og andet oppusteligt legetøj ud til events i virksomheder og private fester, og han gør det billigere end de kun to andre konkurrenter, der findes i Tunesien.

Det er den ene grund til, at han har vind i sejlene. Den anden er, fortæller han, iværksætterkurset.

”På kurset fik jeg sat retning på min virksomhed. Jeg fik lavet en forretningsplan med en klar vækst- og markedsføringsstrategi. Den sparring, jeg fik, betyder, at jeg nu ved præcis, hvor jeg er på vej hen, og hvad jeg skal gøre for at nå mit mål,” siger han.

I dag tjener han dobbelt så meget på sin en-mands-virksomhed, som ved at arbejde på rejsebureauet. Alligevel er det for tidligt at sige op, for i et land, hvor så mange unge står uden lønnet beskæftigelse, er det en stor beslutning at give slip på et fast job.

Så kendt som Coca-Cola

”Min ide er min lille baby, og jeg arbejder hårdt for at få det til at lykkes. Dag og nat faktisk. Min drøm er, at mit firma bliver lige så kendt i Tunesien, som Coca-Cola er i verden.”

Montassa Kammakh griner undskyldende, når han siger det, men der er ingen tvivl om, at der et gran af alvor i hans ambitiøse mål.

Han vil gerne lykkes med sin virksomhed, for sin egen skyld, men også for en dag at kunne forsørge sin familie, og derfor er han ikke i tvivl om, at den tid, han ofrer på sin forretning, er det hele værd.

Iværksætterkurset er blevet rost af både Danida, der skyder penge i projektet, og af den tunesiske pendant til Dansk Industri, fordi et relativt højt antal af deltagerne bagefter kaster sig ud livet som selvstændige.

Den største barriere for, at de unge kan springe ud som iværksættere, er finansiering. Derfor forsøger Les Scouts Tunesiens nu at skaffe midler til decideret iværksætterstøtte eller til mikrolån.

Få penge rækker langt

Det er virkelig små midler, der skal til. Montassa Kammakh sparede 1.000 euro (ca. 7.400 kr.) op, inden han gik i gang. For de penge importerede han de første hoppeborge direkte fra en fabrik i Kina.

Siden har han investeret de penge, han har tjent, i andre produkter, så han langsomt, men sikkert udvider sin forretning.

”Tunesien har brug for flere unge iværksættere, men der er ikke tradition for, at unge åbner egne virksomheder. På iværksætterkurset mødte jeg en masse unge som mig selv. Det var meget motiverende, og det fik mig til at tro på, at jeg nok skal lykkes”, siger Montassa.

“I virkeligheden er det det vigtigste. At du tror på din ide og arbejder 24 timer i døgnet på at se den vokse. Så skal du nok komme i mål,” siger han inden han drikker det sidste af sin cola og tjekker sin telefon for ubesvarede opkald.

Hans forretning holder aldrig lukket. Heller ikke nu, da klokken nærmer sig midnat.  

Suzette Frovin er freelance journalist og har været engageret i u-landsarbejde i adskillige år.

Man kan se mere om projektet på
http://www.e-pages.dk/kfumspejderneidanmark/1/9