Syv veje til bedre PR for danske NGOer med u-landsvirke

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

1. Slip kommunikationen løs Skaf journalisten cases uden for jeres organisation. Når mere udlandsjournalistik laves fra et skrivebord i Danmark, er det en gevinst for journalisten at få kontakt til lokale kilder, der giver krisen nærhed, belyser konsekvenser eller trækker interessante perspektiver op. Det gælder også på presseture, hvor journalister ofte føler sig styret af nødhjælpsorganisationen.

2. Styrk egne medier Medlemsblad m.m. kan bruges mere aktivt til at breake nyheder. Særligt på elektroniske medier kan historien komme hurtigere og bredere ud, hvis journalisterne kan citere jeres magasin eller lignende i stedet for en bred presse-meddelelse. Denne tilgang giver samtidig en klart forbedret oplevelse for læserne af jeres medier.

3. Kend din journalist Journalister er forskellige. Nogle oplever f.eks. brede pressemeddelelser som spam, mens andre sætter pris på dem. Tag dig tid til at høre om deres præferencer, ansvarsområder og særlige interesser. Følg med i, hvad de laver og spørg hele tiden dig selv: kan min oversete konflikt eller krise belyse den store fortælling, der interesserer mediet eller journalisten lige nu? Det undrer faktisk mange af de adspurgte journalister, at PR-folk ikke laver denne grundlæggende research.

4. Giv journalisten et kødben Gør journalister opmærksom på gode historier, som din organisation ikke nødvendigvis er afsender af. Det giver respekt og en større lydhørhed, næste gang du kontakter dem. Lav din egen idéliste og spørg regelmæssigt dine kollegaer og samarbejdspartnere om oversete historier, dilemmaer eller temaer. Husk at sikre dig fortrolighed med journalisten.

5. Udnyt formaterne De fleste medier har faste elementer, som kan bruges til at præsentere din agenda. Det kan f.eks. være særlige interview-, portræt- eller billedeformater. Lav en liste over samtlige relevante mediers faste elementer og brug den i din planlægning og idéudvikling.

6. Arbejd sammen

Læs videre på http://kommunikationen.dk/Redskaber/7-veje-til-bedre-PR-for-NGOer Gå lidt ned på den viste side, hvor man også kan finde andre vinkler på pressearbejdet.