Nigeria er ikke det eneste land, hvor skolebørn er mål for vold og terror

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

I mere end en måned har et sted mellem 200 og 300 skolepiger være kidnappet i Nigeria. Men Nigeria er ikke det eneste land, hvor skolebørn er skydeskiver. 70 lande har oplevet angreb på skoler i de seneste fem år.

”Kidnapningen i Nigeria er en påmindelse om og et klart eksempel på, hvordan børns basale rettigheder alt for ofte trædes under fode. Det er ethvert barns ret at få en uddannelse og blive beskyttet i konflikter,” siger Jonas Keiding Lindholm, vicegeneralsekretær i Red Barnet.

Onsdag er det en måned siden, at medlemmer af gruppen Boko Haram bortførte mere end 200 piger i deres for nylig genåbnede skole i Chibok i Borno-staten i det nordøstlige Nigeria. Det lykkedes nogle at flygte, mens andre døde i forsøget.

”I Red Barnet er vi rystede og meget bekymrede over kidnapningen. Hver dag der går, uden at pigerne bliver løsladt, er en dag for længe i fangenskab. Som børnerettighedsorganisation mener vi, at alle børn har ret til skolegang og ret til livet,” siger Jonas Keiding Lindholm.

Ubeskrivelige grusomheder

”Målrettede drab på børn og elever er en grov forbrydelse og en ubeskrivelig grusomhed, som medfører alvorlige psykiske konsekvenser for børn, lærere og deres familier,” udtaler Jonas Keiding Lindholm.

Traumer af denne type kan tage flere år og i nogle tilfælde et helt menneskeliv at helbrede. Derudover ødelægger angreb på skoler også infrastrukturen i et samfund og truer den økonomiske og sociale udvikling.

Angrebet på skolen i Nigeria er langtfra et enestående eksempel. I de seneste fem år er børn og lærere blevet angrebet i 70 lande verden over, og antallet af angreb stiger. Nigeria har oplevet nogle af de mest alvorlige angreb og er blandt de 30 lande, hvor angrebene ikke er isolerede eller tilfældige, men en del af et mønster med et politisk eller religiøst formål, lyder det fra organisationen.

Usikkerhed i Nigeria

Nigeria er i det hele taget præget af store uroligheder. Korruption, fattigdom, vold mod sikkerhedsstyrker, dårlig regeringsførelse og diskrimination mod etniske minoriteter er roden til dem. Volden hersker primært i centrum af Nigeria og i den nordlige del af landet.

Især Boko Haram er en stor trussel for Nigerias stabilitet. Gruppens oprør har varet i fire år og har kostet 4.000 menneskeliv, drevet 500.000 på flugt og ødelagt hundredvis af skoler. Især børn er påvirket.

Red Barnet arbejder i Nigeria i et kompliceret og, i stigende grad, usikkert miljø. Vi har 210 medarbejdere i det nordlige Nigeria.

Angrebene tager til

I de seneste fem år er elever og deres lærere i stigende grad blevet gjort til skydeskiver for Boko Haram, hvis navn oversat fra hausa betyder ’Vestlig uddannelse er en synd’. Boko Harams mål er at etablere en ren islamisk stat baseret på sharialov. Gentagne angreb på skoler gør, at forældre frygter for deres børn, og som konsekvens må de stoppe deres skolegang.

Det ser også ud til, at angrebene på skolerne i Nigeria bliver mere og mere alvorlige. Tidligere angreb Boko Haram infrastrukturen, mens gruppen i 2013 og 2014 i højere grad har udført kidnapninger og angreb på lærere og elever.

Ikke slagmarker men fristeder

Red Barnet kræver, at de ansvarlige for mere end 200 pigers kidnapning i Nigeria løslader dem og garanterer, at de får lov til at tage hjem i sikkerhed til deres familier. Massekidnapningen er, ifølge Red Barnet, endnu et eksempel på, hvordan børn bliver brugt og udnyttet i konflikter verden over, og hvordan de bliver frataget deres frihed og ret til uddannelse.

”De nigerianske pigers kidnapning burde være en opfordring til handling for verdenssamfundet. En opfordring til, at skoler er fristeder for læring og udvikling, ikke slagmarker,” siger Jonas Keiding Lindholm.

Rapport om angreb

Red Barnet udgav sammen med tre FN-organisationer og andre NGO’er i februar 2014 rapporten ’Uddannelse under angreb 2014’

Rapporten er en global analyse af trusler og vold mod børn, lærere, akademikere og regerings- og uddannelsesmedarbejdere, skoler, universiteter og andre uddannelsesinstitutioner med politisk, militær, ideologiske, sektariske, etniske eller religiøse formål, mellem 2009 og 2013.