Det nye Forum for Oplysning og Kampagne under Globalt Fokus lancerer nu et efterårs-program med internationale topnavne, som skal inspirere NGOerne til at lave kampagner og oplysning, der kan ændre verden.
I løbet af de seneste måneder har den nye NGO-sammenslutning, Globalt Fokus, etableret Forum for Oplysning og Kampagne.
Styregruppen består af en bred vifte af navne fra organisationerne:
- Nikolai Lang, kommunikationschef i Verdens Skove
- Vibeke Vinther, national chef i Mellemfolkeligt Samvirke
- Stine Bang, kampagnekoordinator i IBIS
- Jacob Nue Sønderstrup, kommunikationschef i ADRA Danmark
- Sofie Schousboe, projektleder i CISU
- Berit Asmussen, leder af Globalt Fokus
Vibeke Vinther fra Mellemfolkeligt Samvirke fortæller om formålet for Forum for Oplysning og Kampagne:
”Vi har tre ting, vi vil. For det første skal vi koordinere NGOernes fælles kampagneindsats, Verdens Bedste Nyheder, og som i 2015 – Verdens Vigtigste År – bliver endnu vigtigere med Det europæiske Udviklingsår, 2015 Målenes afslutning, nye globale mål og klimatopmøde i Paris. For det andet skal vi sikre en levende og lærerig debat om vores fælles udfordringer, og endelig vil vi rigtig gerne tilbyde læring af international klasse, der kan inspirere os alle sammen til kampagner og oplysning, der vender op og ned på verden”
Styregruppen starter med at lancere tre masterclasses i efteråret. Programmet kommer til at svinge fra det vidtløftige til det mere jordnære og praktiske.
Storytelling
Sofie Schousboe ser især frem til den første masterclass den 23. oktober med Simon Hodges og hans workshop om ”Storytelling”:
”Simon Hodges er fantastisk inspirerende, og det er lidt af et hit, vi har fået ham til at komme. Han arbejder med storytelling, og hvordan man som organisation kan inddrage modtageren i sin kommunikation og opbygge et fælles værdigrundlag. Faktisk mener han, at vi skal vende vores historiefortælling om. Organisationerne skal blive del af modtagerens historie ikke omvendt.”
Sofie Schousboe fortæller, at deltagerne kan forvente, at få et nyt syn på dem selv og deres organisation:
Han tager udgangspunkt i deltagerens egne organisatoriske værdier og hjælper med at føre den enkelte deltager frem til en erkendelse af, hvordan modtagerne kan blive medskabere af organisationens historie om sig selv – hvilket skaber et større og mere vedholdende engagement i sagen.
Simon Hodges er leder af Words That Change, en platform for transformativ storytelling. Her bruger han sin tidligere erfaringer som kommunikationskonsulent for store virksomheder til at vise, hvordan både virksomheder og sociale initiativer kan bruge ord og fortællinger som generator i forandringsprocesser. Han er også underviser for TEDxAmsterdam.
Kommunikationsarbejde i organisationer
Den næste masterclass den 4. november bliver mere praktisk i samarbejde med Datagraf, som er Danmarks førende kommunikationsvirksomheder med speciale i medlemsblade, redaktionel formidling og journalistik.
Som kommunikationschef i en mindre organisation er det et arrangement, som Jacob Nue Sønderstrup ser frem til:
”I både større og mindre organisationer har vi ret mange kommunikationsopgaver og mange forskellige målgrupper. Så jeg glæder mig til at lære noget mere om, hvordan man kan skabe stærk sammenhæng og foretage knivskarpe prioriteringer i vores kommunikationsarbejde”
Værdibaseret kommunikation
Efterårets tredje og sidste masterclass bliver holdt d. 27. november, den vil sætte fokus på værdibaseret kommunikation.
Richard Hawkins fra Common Cause i England vil sammen med deltagerne afdække lagene i vores dagligdags kommunikation som organisationer. Hvordan skaber vi i praksis sammenhæng mellem de værdier vi som organisationer styrer efter og så de budskaber vi præsenterer i kampagner, pressemeddelelser og på vores kommunikationsplatforme?
”Mange organisationer i Danmark har været inspireret af de tanker som blev præsenteret i den engelske rapport Finding Frames fra 2011, men det har også været svært at omsætte rapportens pointer om sammenhæng i den værdibaserede kommunikation og organisation til praksis. Nu har vi inviteret den førende underviser på området, Richard Hawkins og stillet ham de svære spørgsmål om ’hvordan gør vi så?’. Det bliver rigtig spændende og provokerende, tror jeg, at få hans bud på hvor og hvordan vi kan skabe forandring og ikke mindst få nye øjne på de kommunikationsprodukter som organisationerne skal medbringe til workshoppen,” siger Sofie Schousboe fra styregruppen.
Vibeke Vinter fortæller om det videre arbejde i Forum for Oplysning og Kampagne:
”Efter generalforsamlingen i Globalt Fokus glæder vi os til etableringen af arbejdsgrupper med masser af visioner og ideer til de kommende fælles prioriteter. Det er super vigtigt, vi får mange med til at trække arbejdet, så vi i fællesskab kan sikre spændende debatter og internationale oplægsholdere fremover.”
Spørgsmål og info
For spørgsmål og mere info: Send en mail til Martijn Johansen på Globalt Fokus: [email protected]
For mere information og tilmelding til de kommende masterclasses: http://tinyurl.com/gfmasterclass og snart http://www.globaltfokus.dk, som går i luften slutningen af oktober.
OBS: Der er begrænset antal pladser på de tre masterclassses. Deltagelse er gratis – og gode ideer til kommende arrangementer er altid meget, meget velkomne.