En ekspert i markedsføringsret mener, at det er ulovlig reklame, når DR i Danmarks Indsamling-showet lørdag vil vise navne og logoer fra de virksomheder, der donerer over et vist beløb til indsamlingen. Det afviser DR dog.
På lørdag ruller det store TV-show i forbindelse med Danmarks Indsamling ud i de danske stuer via DR1. Showet er blevet en årlig tilbagevendende begivenhed og i 2014 blev der indsamlet 87 millioner kroner.
Men en del af pengene bliver samlet ind på ulovlig vis, siger lektor i markedsføringsret Jan Trzaskowski til fagbladet Journalisten.
Når virksomheder giver penge til indsamlingen, så får de deres navn eksponeret på skærmen. Den måde det foregår på, må betragtes som reklame, siger lektoren.
Danmarks Radio må ikke sende reklamer og det er i det hele taget ikke tilladt at sende reklamer i Danmark under for afgrænsede reklameblokke.
På Danmarks Indsamlings websted beskrives det, hvilken eksponering man får for hvilket bidrag. For eksempel får en virksomhed sit navn på skærmen for 10.000 kroner, for 50.000 får de deres logo vist og for 250.000 får de et specialproduceret indslag. Desuden opfordres virksomhederne til at trække bidragene fra som markedsføring – men ikke som velgørenhed.
Hos DR afviser man, at der er tale om reklame. Virksomhederne betaler ikke noget – de donerer, lyder det fra redaktøren for Danmarks Indsamling Anders Thomsen.
Han mener, at det er i orden at nævne dem, der donerer fordi det er hele showets omdrejningspunkt at indsamle donationer.
”Folk vil gerne se, når det er deres arbejdsplads eller lokale snedker, der donerer penge,” siger han til Journalisten.
Han forklarer også, at listen over, hvad virksomhederne får af eksponering for bestemte beløb er til for at ingen af donorerne føler sig forfordelt.