Miljøorganisationer: Luftfarten slipper for at bidrage i klimakampen

5543041779_de3353cf84_b
Thomas Jazrawi

Topmødet i den internationale luftfartsorganisation, ICAO, er endt med en “historisk aftale”, lyder det i en pressemeddelelse fra organisationen torsdag. 

Men der skal mere til at imponere danske miljøorganisationer. 

Topmødet i FN’s luftfartsorganisation, ICAO, har leveret en jammerlig aftale på klimaområdet, lyder det i en pressemeddelelse fra den danske miljøorganisation NOAH. 

Det Økologiske Råd er ikke mildere stemt overfor aftalen. 

”Dette er en aftale, der ikke leverer. Den harmonerer ikke med de mål, der blev sat i Paris-aftalen, og aftalen betyder, at udledningen fra flysektoren stadigvæk reelt er ude af kontrol”, siger Jeppe Juul, transportmedarbejder i NGOen.

Pressemeddelelsen fortsætter: 

Efter tidligere at have besluttet at al vækst i flybranchen skulle være CO2-neutral efter 2020 neutral har ICAO nu i stedet besluttet at lave en frivillig aftale frem til 2027, hvor man, hvis man som flyselskab har lyst, kan købe billige CO2-kvoter for at kompensere for en del af den øgede CO2-udledning. Efter 2027 gælder det alle.

Aflad

“Aftalen medfører ikke, at udledningen af klimagasser fra luftfarten bliver reduceret. For nogle få basører kan luftfarten købe aflad et helt andet sted”, lyder det fra Jacob Sørensen fra NOAH. 

“Alt for mange afladsprojekter har vist sig ikke at leve op til, hvad de lover, og fattige bønder bliver alt for ofte fordrevet fra deres jord uden kompensation i skovrejsningsprojekter. Udligning af CO2-kvoter fra tredjeland er forbundet med så store problemer, at det ikke er tilladt i EU’s kvotehandelssystem (ETS) fra 2020”, fortsætter han. 

En forkælet branche

Beregninger lavet af organisationen ICCT viser, at flybranchen med aftalen frem til 2035 kun kommer til at betale 3% af de omkostninger, der reelt er på grund af flyenes klimabelastning, skriver Det Økologiske Råd. 

”Det er globalt set en forkælet branche, der modtager betydelig direkte og indirekte offentlig støtte og som heller ikke betaler brændstofafgifter. Uden effektiv handling er det en gøgeunge, der truer med at fortære en meget stor del af det råderum vi har for fortsat udledning af CO2”, udtaler Jeppe Juul.

BIlligere tog

NOAH mener, at en afgift på flybrændstof kan få folk til at flyve mindre. Indtægterne kunne gå til langdistancetog, foreslår bevægelsen. 

“Det bør være et bærende princip i reguleringen af luftfart, at togrejser skal være billigere end flyrejser”, siger Jacob Sørensen.