De fortrolige dokumenter, som Danwatch har fået adgang til, viser, at Mærsk har krævet, at ejeren skulle gøre sit yderste for at opnå den højest mulige pris for skrotningen af de 14 containerskibe, som Mærsk lejede. Et krav, som i praksis betød, at skibene kun kunne sendes til skrot på livsfarlige værfter, hvor arbejderne ikke bærer sikkerhedsudstyr på trods af risikoen for livsfarlige gasser, asbest og stråling.
Aftalen om salget og skrotning af de 14 containerskibe i 2014 er foregået bag kulisserne, mens Mærsk udadtil tog afstand fra værfterne i Sydasien.
Mærsks chef for bæredygtighed Annette Stube indrømmer over for Danwatch:
Mærsk fralægger sig ansvaret
På trods af, at Mærsk selv erkender, at de ikke burde have indgået aftalen, nægter Mærsk, at selskabet har et ansvar for, at de 14 skibe endte på de livsfarlige værfter.
Ifølge menneskeretsjurist Poul Hauch Fenger gør priskravet imidlertid Mærsk medansvarlig.
Læs undersøgelsen på Danwatchs hjemmeside