Caravane Culturelle pour la paix
KULTUREL KARAVANE FOR FRED
Karavanen oMfatter tre forskellige festivaler, hvoraf den ene ligger helt mod syd i Marokko – Le Festival Taragalte, mens de to andre foregår i Mali.
Den ene af festivalerne i Mali er den populære festival i Timbuktu – Le Festival au Desért, der siden 2012 har været afholdt i eksil i andre byer tættere på hovedstaden Bamako på grund af konflikten i det nordlige Mali
www.culturalcaravanforpeace.org
Karavaner gennem ørkenen er ofte blevet associeret med transport af varer, som skulle sælges langt borte, men karavanerne i Sahara har også altid haft en social funktion, udtaler Ibrahim Sbai, som er en af lederne bag projektet ”Caravan Culturelle pour la paix – kulturel karavane for fred”.
Kulturkaravanen deltager i den marokkanske musikfestival Visa For Music for at fortælle om projektet. Under festivalen kan man finde dem i deres beduintelt foran Théâtre National Muhammed V i centrum af Rabat. Alle er velkomne – så snart man sætter sig, får man tilbudt et glas the, og folkene bag karavane-projektet er parate til at fortælle om deres arbejde.
Kultur, musik og fred
De rejser rundt mellem forskellige festivaler og præsenterer musik fra regionen. Karavanen turnerer fortrinsvis mellem tre forskellige festivaler, som alle sammen foregår i ørkenen.
Karavanen handler ikke kun om musik, og retten til at udtrykke sig gennem musik. Musik knytter sig til kulturarv. Karavanens formål er tæt forbundet med sammenhængen mellem musik og kultur. Det er faktisk hele pointen med fredsprojektet, at musikken bruges til at formidle en forståelse for historie og kultur.
Den populære festival ”Le Festival au Desért” i Timbuktu blev efter 2012 drevet i eksil som følge af konflikten i det nordlige Mali. På den baggrund blev fredsprojektet med kulturkaravanen skabt og de tre festivaler sluttede sig sammen. Året efter turnerede karavanen i Latinamerika og i 2015 i en række europæiske lande.
Karavanens formål er at forsvare kulturel forskellighed, fred, tolerance og sociale samhørighed for mennesker i Sahel- og Sahara-regionen. Festivalerne bevæger sig ikke konkret som en karavane, men de ønsker at lære af karavanernes historiske rolle, som ikke kun var økonomiske, men i høj grad også social og kulturel.
Karavanen som social organisering
Ibrahim Ibai fortæller om karavanerne historiske baggrund: ”Disse karavaner førte til, at forskellige kulturer havde kontakt med hinanden og kunne kommunikere. Udvekslingen skete gennem familier, musik, poesi, kunst og livsformer. Det bragte folk tættere sammen, gav viden om andre kulturer, medførte innovative måder at arbejde sammen på og løse svære problemer – og det er netop den forståelse af karavanen, vi ønsker at bringe til live igen”.
Baggrunden for karavanernes sociale og kulturelle betydning er, at de bevæger over lange afstande, og dermed forbinder de fjerntliggende egne med hinanden. De lange strækninger gennem øde områder dækker også over store kulturelle forskelle, og derfor spiller karavanerne en vigtig rolle med at formidle forståelse mellem meget forskellige områders levevis og livsvilkår.
Den mere gængse og funktionelle forståelse af en karavane er, at det er en konvoj af handelsfolk, der har sluttet sig sammen for at beskytte sig mod udefrakommende farer og angreb, når de skal bevæge sig gennem øde egne – som for eksempel ørkenen.
I de festivaler som kulturkaravanen omfatter, fokuserer de på at dele erfaringer, etablere samarbejder mellem kunstnere, forsvare kulturel forskellighed og udbrede kendskabet til de enkelte festivaler. Det er et spørgsmål om retten til at udtrykke sig og leve i fredelig sameksistens med andre – og musikken er en vigtig del af det.
Ny definition af verdensmusik
Alle de festivaler, som karavanen er involveret i, spiller, hvad Ibrahim Sbai kalder ”world music”. Vi kender begrebet herhjemme som verdensmusik, men meget overraskende adskiller hans definition sig markant fra den mere gængse definition.
Herhjemme i Danmark forstås verdensmusik som musik fra Mellemøsten, Afrika, Asien og Latinamerika, hvilket egentlig udgør et paradoks, fordi vores egen musik dermed ikke er en del af verden.
Ibrahim Sbai forstår verdensmusik som musik fra hele verden og inkluderer dermed med den største selvfølgelighed musik fra Europa og USA – og derfor også jazz og rockmusik.
Med et trylleslag løser Ibrahim Sbai vores problem ved at gøre al musik i hele verden til verdensmusik.
I teltet uden for nationalteatret i Rabat lyder hans ord og forklaringer simple og naturlige. Guldstøvet fra ørkenen drysser stille over vores fødder, imens den varme og sukkersøde te svinder i kopperne.
Globalnyts deltagelse i festivalen Visa For Music i Rabat i Marokko blev gennemført med støtte fra Timbuktu Fonden.