I 2030 skal det være slut med salg af biler, der kører på benzin og diesel i Danmark.
Det nævnte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i sin tale ved Folketingets åbning tirsdag.
Åbningstalen, som bebuder en ny politisk sæson, hvor der skal være Folketingsvalg inden juni, havde klimaforandringer blandt hovedemnerne.
“Vores udledning af klimagasser, risikerer at sætte gang i en kædereaktion. Som vi ikke kan styre. Og som vil ændre livsbetingelserne for vores børnebørn og deres børn. Det går ikke”, lød det fra statsministeren.
“Jeg ønsker et Danmark, som går forrest. Som trækker verden i en grønnere retning”, tilføjede han.
Regeringen kommer med et nyt klimaudspil i næste uge, og her bliver et af punkterne altså et fremtidigt stop for salg af biler, som direkte udleder fosille brændstoffer.
Flere andre EU-lande har ligeledes annonceret et forbud mod de klimaskadelige køretøjer. EU-parlamentet har onsdag vedtaget et forslag, der indebærer, at CO2-udledning fra nye biler skal reduceres med 40% i 2030.
Næste onsdag skal EU’s miljøministre tage stilling til spørgsmålet på et møde i Ministerrådet.
1 million grønne biler
Regeringens klimaplan skulle oprindeligt have været præsenteret i foråret, men nu skulle den være klar til offentligheden i næste uge.
Det bliver med mål for at udfase benzin- og dieselbiler fra de danske veje.
“Transportsektoren står i dag for en fjerdedel af Danmarks CO2-udledning. Og luften i de største byer er for forurenet”, fortalte statsministeren ved talen tirsdag.
“Derfor sætter regeringen nu et klart mål: Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en el-bil eller anden form for nul-udledningsbil”; lød det følgende.
Lars Løkke Rasmussen nævnte, at det betyder, der vil være over en million grønne biler i Danmark, som enten kører på el, er hybride med en blanding eller andet.
Positiv modtagelse
Regeringens udmelding har fået lidt positive ord med på vejen af grønne organisationer på de sociale medier.
“Vi kipper med flaget for, at regeringen er klar til at sætte en sidste salgsdato på benzin- og dieselbiler, men situationens alvor tilskriver, at det faktisk bør være endnu tidligere, nemlig i 2025, og ikke i første omgang undtage hybridbilerne, som regeringen tilsyneladende påtænker,” lyder det fra Tarjei Haaland fra Greenpeace i et opslag på Facebook.
Greenpeace offentligjorde sidst i september en rapport, som konkluderer, at EU må helt væk fra biler med forbrændingsmotor inden 2028, hvis den globale opvarmning skal holdes under 1,5 grader, som Paris-aftalen foreskriver.
EU-Parlamentet forslag om, at udledninger fra nye biler skal reduceres med 40% er en skærpelse af Kommissionens oprindelige udspil. Når ministrene når til enighed om en holdning vil emnet blive drøftet i forhandlinger mellem EU-institutionerne.
Flere andre lande vil skifte til elbiler
Flere nationer drømmer om at komme af med de mest forurenende biler snart. Østrig har et mål om at stoppe for salg af biler med forbrændsingsmotor muligvis om blot to år, mens Norge stiler efter 2025.
Indien har fastsat en dato i 2030, mens Kina har sat kursen mod 2040.
Ud over den negative påvirkning af klimaet, har de konventionelle biler også en skadelige virkning på vores luftkvalitet. Flere lande i EU, herunder Danmark, har fået påtale af EU for at have et for højt niveau af luftforurening i forhold til de aftalte grænser.
Rapporter viser, at tusinder europæere dør tidligere end de ellers ville have gjort på grund af forurening fra biler.
EU’s Court of Auditors, som kan sammenlignes med den danske rigsrevision, advarede i september om, at EU-Kommissionen og medlemslandene er for ringe til at beskytte borgerne mod forureningen.