Hvad med bestyrelserne?
Den hårde udskiftning af generalsekretærer i danske udviklings- og nødhjælpsorganisationer gennem de seneste måneder har sat fokus på de øgede krav til ledelse.
Men en organisations ledelse består af både direktionen og bestyrelsen.
I denne serie sætter Globalnyt fokus på bestyrelsernes rolle og udvikling.
”Opgaven at være en moderne NGO topleder er ekstraordinær kompleks” konkluderer for eksempel Henriette von Essen-Leise, tidlig NGO-leder i knap 10 år og nu managementkonsulent i Mercuri Urval Danmark med speciale inden for NGO-sektoren.
”Her har jeg bl.a. undersøgt topledernes udfordringer og dilemmaer gennem interview med 25 NGO-topchefer, herunder hvilken rolle og betydning bestyrelsen har,” skriver von Essen-Leise.
25 topchefer i rapport
Hun konkluderer, at der er meget stor forskel på bestyrelsernes rolle, kompetencer og motivation. Forskellen påvirker ikke bare organisationernes fokus og udviklingsmuligheder, “men i høj grad også samarbejdet og samspillet ml. bestyrelsen og deres topleder.”
”En moderne NGO topleder skal have mange forskellige både faglige og personlige kompetencer for at lykkes. Med basis i vores erfaring med ledere og topchefer fra fx. andre politiske ledede organisationer, mener vi, at opgaven er ekstraordinær kompleks i NGO-sektoren. Det har vi derfor skrevet en rapport om. Vi ser også, at én af udfordringerne er, at organisationerne og bestyrelserne – af forskellige årsager – ikke altid er i sync, og så kan der opstå problemer.
Nye indsigter og kompetencer til bestyrelserne
”Nogle gange er bestyrelsen foran, andre gange er det generalsekretæren/direktøren. Dét at drive og udvikle en NGO kalder på moderne virksomhedsledelse som samtidig skal hænge sammen med organisationens indre drivkraft (purpose) og dna. Gamle og nye logikker mødes, og det kræver nye indsigter og kompetencer, også på bestyrelsesniveau, at forstå og drive en moderne NGO, for at lykkes med sin sag. Bestyrelserne skal være klare på krav og succeskriterier til deres generalsekretær/direktør, og fra begge sider skal roller, forventninger og rammer for det konkrete samarbejde italesættes og klarlægges. De personlige kompetencer er afgørende for hvilken samlet ledelse organisationen får, og er mindst lige så afgørende som de faglige for, at NGO topcheferne og samarbejdet med bestyrelsen lykkes.
”NGO bestyrelserne arbejder som oftest frivilligt og ulønnet, fordi de (også) brænder for sagen. Men ansvaret for organisationens retning og resultater, inkl. de økonomiske er – også formelt set – fuldstændig identisk med det ansvar man har i en ”almindelig” bestyrelse. Mange NGO’er har imidlertid en repræsentativ bestyrelse – altså en bestyrelse, som ikke er sammensat ud fra faglige kriterier, men hvor medlemmerne på forskellig vis er optaget af sagen. Det er et dilemma for direktøren og den øverste ledelse, for hvordan håndterer man det forhold, at man ikke kan få faglig støtte eller faglige vurderinger fra det forum? Hvordan påvirker det arbejdet med de overordnede strategier og vurderingen af risici i forhold til større dispositioner, hvis ikke der er tilstrækkeligt med erfaring og indsigt i at drive en organisation og forretning?
Ansattes ledelseskraft skal dyrkes
”Spørgsmålet er, hvor mange NGO-bestyrelser der reelt forstår den komplekse ledelsesopgave, deres direktør har? Og som undervurderer deres egen andel i og mulighed for at understøtte toplederen i at skabe resultater bredt set. Hos Mercuri Urval mener vi, at der er behov for at skabe en ny diskurs omkring ledelse, hvis de mange gode organisationer skal bevare deres legitimitet og lykkes i lige så høj grad fremover. Den ledelseskraft, der findes hos de ansatte, skal dyrkes og styrkes, og på bestyrelsesniveau bør man som minimum én gang om året tjekke, at bestyrelsen har kompetencerne til at spille organisationen god.
”Kravene til NGO-lederne er tårnhøje; det skal de tilsvarende være til bestyrelsesmedlemmerne, som bør være foregangsmænd og -kvinder i at sætte ledelse på dagsordenen.”
Medarbejderrepræsentant eller ej?
En venlig læser roser Globalnyt for ”et godt website og gode artikler” og skriver kort og godt: ”Jeg synes der mangler et aspekt i den gode artikelserie: medarbejderne. Fundamentet for den velfungerende NGO.
“Nogen NGO’er har medarbejderrepræsentanter mens andre ikke har. Hvorfor denne forskel? Hvad er egentlig fordele og ulemper ved at have en medarbejderrepræsentant der kender maskinrummet på andre præmisser end ledelse og bestyrelse? Hvordan bidrager det til at holde på og tiltrække kompetente folk? Det er nogle af de spørgsmål, jeg tror mange af os medarbejdere i NGO’erne synes kunne være interessante at få belyst.”
På Globalnyt er vi altid glade for bidrag til debatten; du kan enten skrive en kommentar neden for eller sende den til [email protected]. Som du sikkert ved, er vi kun få hænder på redaktionen, så selv om vi læser alle mails, kan du ikke regne med, at vi også har tid til at svare på dem.
Henriette von Essen-Leise oplyser, at man kan få tilsendt ovennævnte rapport om ledelse i NGO’er ved at skrive til: [email protected].