For femte år i træk åbner Cinemateket dørene til Arabian Nights – et festfyrværkeri af debat, gæstebesøg og interessante film, alt sammen med den arabiske verden i fokus. I år er festivalen rykket til oktober for at skabe mulighed for samarbejdet med den den arabiske filmfestival i Malmø. Det betyder, at Arabian Nights i år byder på endnu flere film og især flere instruktører, skuespillere og diverse eksperter på scenen. Allerede nu kan man skrive datoerne 5.-7. oktober i kalenderen, for det er særligt i disse dage, at spændende gæster vil være at finde på festivalen.
Indholdet på Arabian Nights holder fast i sin velkendte formel. Det er stadig samme fokus: at vise alsidigheden i den arabiske verden frem for det gængse mediebillede af krig, flugt og terror. Alsidighed både i portrættet af en kultur, men også i filmene, hvor man i år kan finde alt fra hekse-horror til bryllupskomedie.
Sudan, Egypten og Tunesien er stærkt repræsenteret
Globalnyt har talt med festivalens programredaktør, Rasmus Brendstrup, om, hvad vi har at se frem til, når det hele bliver skudt i gang med åbningsfest den 1. oktober.
“Det nye er, at vi har taget den aktuelle brille på og fokuserer på Sudan gennem to lange film og to korte. Det er nogle film, som for mig har givet aha-oplevelser, da det er film, der tør vise sudanerne som værende akkurat ligeså skøre og skæve som folk i alle mulige andre lande. Så selvom krig er tydeligt i baggrunden, er det film, som kunne være lavet alle andre steder, og det er tankevækkende. Det er lige akkurat det, film kan – sætte konkrete menneskeskæbner på noget, der normalt forbliver statistik,” fortæller Rasmus Brendstrup.
Som et resultat af samarbejdet med Malmø Arab Film Festival er Egypten også stærkt repræsenteret med hele syv film, da Arabian Nights kan låne gæster fra festivalen på den anden side af sundet, der finder sted fra 4.-8. oktober.
“Derudover har vi en del repræsentation af tunesiske film, som også er sjove og spænder bredere end de fleste forestiller sig tunesisk filmkunst. Der er alt fra en feministisk bryllupskomedie til hekse-gyser film,” lyder det fra Rasmus Brendstrup.
Helt konkrete film, som man skal lægge mærke til på festivalen, består af fire filmperler, der ifølge Rasmus Brendstrup fortjener ekstra opmærksomhed blandt de 25 film på programmet.
Lørdag 5. oktober: Tunesisk familiedrama
På årets festivalplakat ser vi billedet af far og søn, der optræder i filmen “Look at me”. Filmen følger Lotfi, en tunesisk immigrant, der har skabt sig en ny tilværelse i Marseille med en gravid fransk kone. Lotfi har på mange måder lagt livet i sit hjemland bag sig, heriblandt svigtet af sin autistiske søn på ni år. “Look at me” følger Lotfis splittelse mellem sine to liv og den psykologiske udvikling ind i faderrollen, da han som følge af tragiske omstændigheder må vende tilbage til Tunesien og forholde sig til sønnen Youssef.
Filmen kaldes af flere anmeldere usentimental, da instruktør Néjib Belkadhi formår at portrættere autismen på en troværdig måde. Hovedrollen Nidhal Saadi vandt skuespilprisen på årets filmfestival i Marrakesh for sit portræt af den viljestærke Lotfi. Der er lagt op til en film fuld af nerve, der holder dig klinet til lærredet.
På denne aften er der mulighed for at møde instruktøren og stille spørgsmål efter filmvisningen. Se mere på Facebook.
Mandag 14. oktober: Kvindeliv i Syrien
I ”My Favorite Fabric” er stærke kvinder i fokus. Vi følger Nahla, den ældste søster i en flok på tre vidt forskellige kvinder. Nahla er alvorlig og fuld af uforløst begær. Faderen er død, og moderen er alene om at sikre sine døtre en tryg tilværelse midt i Det Arabiske Forårs kaos. Svaret for Nahla kommer i form af Samir, en emigreret syrer, der nu bor i USA og dermed er familiens vej ud af landet. Men i et Syrien, hvor krig og utryghed nærmer sig med hastige skridt, søger Nahla lidenskab og grænser og får hurtigt forpurret moderens planer.
Filmen foregår i den opgang, familien bor i, hvor Nahla snart bliver draget til lejligheden to etager oppe. Her bor en selvstændig kvinde, der driver et bordel.
Med kvindeuniverset i fokus til lydsporet af de bekymrede stemmer i radioen er ”My Favorite Fabric” et interessant blik ind i et Syrien, hvor mulighederne er begrænsede og efterlader enhver kvinde for sig selv i forsøget på at finde sin plads. Filmen emmer af symbolik, seksualitet og kvindelighed, men spørgsmålet er, om den får forløst sit potentiale.
Læs mere på Facebook.
Onsdag 16. oktober: LGBTQ-miljø og kærlighed i Tunesien
Endnu et interessant bud fra Tunesien er filmen ”Subutex”, der har vakt opsigt i hjemlandet og indenfor LGBTQ-miljøer. Filmen åbner med et kæresteopgør mellem to mænd, Rzouga og Fanta.
Rzouga er rasende, fordi hans kæreste er stofmisbruger. Den hjerteskærende film tager os helt tæt på deres rejse ud af et misbrug. I et land, hvor både stofmisbrug og homoseksualitet er tabubelagt, er kampen ud af afhængighed ikke kun et spørgsmål om viljestyrke. Filmen er karakteriseret som hudløs og nærværende og filmet, så beskuerens perspektiv er som en flue på væggen.
Læs mere på Facebook.
Onsdag 2. oktober: Bizar fortælling fra Sudan
Endelig er der ”aKasha” lavet af den prisvindende instruktør, Hajooj Kuka, der hidtil har markeret sig indenfor dokumentarfilm, men nu debuterer med sin første spillefilm. Filmen ”aKasha” handler om den unge soldat Adnan, der på grund af sæsonens mudderbade vender tilbage til sin landsby og kæresten Lina. Med sig har han sit mest elskede gevær, som har fået tildelt kælenavnet Nancy. Kæresten er misundelig på Nancy, men pludselig en dag er geværet væk og Adnan skal for alt i verden have det tilbage.
Filmen bliver af festivalens programredaktør beskrevet som både lavkomisk, bizar og som et stenet trip på euforiserende svampe, som med krigen på afstand, er noget helt særligt. Han fortsætter: ”Filmen aKasha viser et andet billede af landet Sudan og den emmer af ungdommens frodighed, men også af sløvsind og pubertetens genvordigheder”.
Læs mere på Facebook.
Den arabiske verden lægger op til debat
Festivalen håber, at gæsterne får noget at tænke over i biografernes mørke. Her er mulighed for at udvide forståelsen for den meget komplekse arabiske verden – vel at mærke en verden, som hverken er ensidigt negativ eller positiv. Det er film, der springer i øjnene og rummer mange facetter af den arabiske verden.
Udover det interessante program, kan vi glæde os til temaaftener fra Palæstina, Marokko, Yemen og Syrien. I Cinematekets Asta Bar er der som vanligt foredrag, der tager aftenens film under behandling, ofte med mulighed for at møde instruktøren.
“Til den syriske aften den 14. oktober har vi en del fokus på litterære events, blandt andet et foredrag om ny syrisk litteratur og et bog-event baseret på et ny trilogi om syriske flygtninge, der kommer til Danmark,” fortæller programredaktør Rasmus Brendstrup.
Derudover vil der på debataftenerne blive vist kortfilm fra Sudan, der handler om revolutionen. Det er helt spritnye film fra de sidste måneders kaos i Sudan.
Læs med i de kommende uger, hvor Globalnyt anmelder udvalgte film fra Arabian Nights, der kører fra 1. – 20. oktober. Det fulde filmprogram udkommer midt september på Cinematekets hjemmeside.