Tid:

Sted:

Arrangør: N/A

Forskning i uddannelse i u-landene – nye veje?

Tid: Torsdag den 27. maj, kl. 10 – 17

Sted: DPU (Danmarks Pædagogiske Universitet), Tuborgvej 164, 2400 Kbn NV

Pris: 200 kr.

TILMELDING: Senest den 13. maj via
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/events.php?mode=view&iEventID=282

Undersøgelsen tager pulsen på den del af dansk forskning, der har beskæftiget sig med uddannelse og læring i udviklingslande i perioden 2004-2009.


Tid: Torsdag den 27. maj, kl. 10 – 17

Sted: DPU (Danmarks Pædagogiske Universitet), Tuborgvej 164, 2400 Kbn NV

Pris: 200 kr.

TILMELDING: Senest den 13. maj via
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/events.php?mode=view&iEventID=282

Undersøgelsen tager pulsen på den del af dansk forskning, der har beskæftiget sig med uddannelse og læring i udviklingslande i perioden 2004-2009.

Undersøgelsen afdækker, at denne forskning i høj grad bæres af individuelle forskere og få mindre, engagerede studiemiljøer, som arbejder med meget forskellige temaer og geografisk fokus, med begrænsede midler til rådighed, og stort set uden samarbejde med danske NGOer.

Undersøgelsen peger imidlertid også på, at forskere og NGOer har fokus på de samme problematikker, og at der er interesse for at skabe en fælles platform for samarbejde.

Aktuelle tendenser i udviklingsforskningen – og nye muligheder?

Danidas fremtidige strategi for udviklingsforskning indebærer en stærk prioritering af forskning, der kan anvendes direkte i forhold til danske bistandsprioriteringer, samt en prioritering af større forskningsprogrammer på bekostning af enkelte forskningsprojekter.

Dette billede matcher langt fra det aktuelle landskab indenfor udviklingsrelateret uddannelsesforskning. Samtidig har Danske Universiteter i rapporten Building stronger universities in developing countries for nylig givet et fælles bud på, hvordan de kan bidrage til kapacitetsopbygning af forskning og undervisning på universiteter i u-landene.

Dette er samtidig universiteternes bidrag til realisering af anbefalingerne fra den danske Afrika Kommission.

Konferencen lægger derfor op til debat om:

* Hvilke initiativer kan og vil Danida, forskningsrådene og Danske Universiteter tage for at sikre, at dansk udviklingsrelateret uddannelsesforskning fortsat kan bidrage til udviklingen og for at styrke forskningsmiljøet omkring globale uddannelsesspørgsmål?
* Hvorvidt der kan skabes et forum, hvor uddannelsesforskere fra universiteter, praktikere fra professionshøjskoler, NGOer og andre kan bidrage til at realisere konkrete tværfaglige forskningsprojekter indenfor udviklingsrelateret uddannelsesforskning?

Undersøgelsen er udarbejdet i efteråret 2009 og bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt danske forskningsinstitutioner og danske NGOer, samt på interview med en række eksperter på feltet.

Baggrunden for undersøgelsen er, at uddannelse langt tilbage har været en af de væsentlige sektorer i dansk udviklingsbistand.

Mange danske NGOer er engagerede i støtte til uddannelsesprogrammer i udviklingslande, ligesom en række danske forskere beskæftiger sig med uddannelsesforhold i udviklingslande og med spørgsmål relateret til uddannelsesbistanden.

Der har blandt disse aktører været et ønske om bedre overblik over feltet som basis for at kunne diskutere fremtidige perspektiver, behov og prioriteringer.

Initiativet til undersøgelsen er taget af en arbejdsgruppe om uddannelsesforskning, hvori der indgår både uddannelsesforskere og danske NGOer med engagement i uddannelse i udviklingslande.

Man kan downloade rapporten på
http://www.uddannelsesnetvaerket.dk/images/FCKfiles/File/Dansk%20udviklingsrelateret%20uddannelsesforskning%20FINAL.pdf

PROGRAM

09.30-10.00
Indskrivning og kaffe

10.00-10.15
Velkomst og præsentation

10.15-10.45
Præsentation af undersøgelsen

10.45-11.15
Kommentarer til undersøgelsen fra panel

11.15-12.00
Diskussion af undersøgelsen i plenum

12.00-13.00
Frokost

13.00-14.30
Temadiskussion 1: Samarbejde

14.30-15.00
Kaffepause

15.00-16.30
Temadiskussion 2: Forum

16.30-17.00
Afslutning

Arrangører: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/ Aarhus Universitet, Danish Development Research Network(DDRN) og Uddannelsesnetværket