Tid:

Sted:

Arrangør: N/A

Workshop I i procesforløb om nye partnerskaber mellem NGOer og private virksomheder

Tid:
Workshop 1 – Partnerskaber: Tirsdag d. 21. juni kl. 9 – 12
Workshop 2 – Projektemner: Ultimo august 2011 – 4 timer
Workshop 3 – Virksomhedspanel og sparring: Medio november 2011 – 3 timer

Sted: Vil blive oplyst snarest


Tid:
Workshop 1 – Partnerskaber: Tirsdag d. 21. juni kl. 9 – 12
Workshop 2 – Projektemner: Ultimo august 2011 – 4 timer
Workshop 3 – Virksomhedspanel og sparring: Medio november 2011 – 3 timer

Sted: Vil blive oplyst snarest

Unges rolle både som problem og som ressource er kommet højt på udviklingsdagsordenen i de seneste år, og udfordringerne er store. Unge uden tilstrækkeligt livsgrundlag er årsag til bl.a. migration, social uro og grundlag for forlængelse af krigs- og krise situationer, hvis ikke unge involverede som soldater efterfølgende får adgang til uddannelse eller beskæftigelse.

Alment dannende og erhvervsrelevant ungdomsuddannelse er en helt uomgængelig faktor for at forvandle disse problemer til ressourcer i stedet.

Erhvervsudvikling står pt. højt på den danske bistandsdagsorden, og vi ser et behov for, at erhverv og beskæftigelse kobles tæt med uddannelse og træning for unge og voksne. Fra mange sider efterspørges der indenfor dette felt udvikling og opbygning af nye partnerskaber.

Dette gælder både mellem NGOer, erhvervsliv, stat og undervisningsinstitutioner i hhv. Nord og Syd som vertikalt mellem Nord og Syd.

NGOerne kan især bidrage med lokale og billige koncepter, kendskab til lokale kontekster, inddragelse af marginaliserede grupper, fattigdomsorientering, empowerment, innovation og entrepreneurship.

Uddannelsesnetværket og Børne- og Ungdomsnetværket ønsker med dette initiativ at afprøve nye tilgange til samarbejde og partnerskab og tilbyder derfor:

Procesforløb hvor de deltagende organisationer arbejder med at optimere mulighederne for at indgå individuelle partnerskaber med virksomheder med fokus på kompetenceudvikling for unge i Syd.

Procesforløbet tilrettelægges og faciliteres af Social Innovation House (SIH), som støtter de deltagende organisationer undervejs, og som samtidig sørger for at inddrage og bygge på erfaringer blandt deltagerne.
SIH er en nystartet virksomhed der arbejder med social innovation i krydsfeltet mellem NGOer og virksomheder bl.a. ved at udvikle projekter, hvor virksomhederne bidrager med viden og kompetencer til løsningen af udfordringer på det sociale og miljømæssige område. Se evt. mere på www.socialinnovationhouse.dk.

Deltagelse i procesforløbet er gratis for medlemsorganisationer.

Tilmelding sker på [email protected] senest onsdag den 1. juni 2011.
Max. 10 deltagende organisationer (mulighed for 2 deltagere per organisation)

Procesforløb om partnerskaber

Workshop 1 – Partnerskaber – Tirsdag d. 21. juni kl. 9 – 12

Gennemgang af forskellige incitamenter til at indgå partnerskaber for virksomheder og NGOer og formidling viden om, hvad virksomhederne er interesserede i. Denne viden – sammen med deltagernes egne erfaringer – vil vi bruge som afsæt for udarbejdelse af individuelle partnerskabsprofiler for de deltagende organisationer. Igennem udarbejdelsen af partnerskabsprofilerne afdækkes og beskrives organisationernes individuelle ønsker til et partnerskab med virksomheder, organisationernes profil og komparative fordele.

Workshop 2 – Projektemner – Ultimo august 2011 – 4 timer

Identifikation af emner og idéer der kan danne afsæt for partnerskaber. Ved hjælp af konkrete redskaber og øvelser identificerer deltagerne mulige emneområder for de enkelte organisationer. Derefter foretages en afgrænsning af emnerne, så de nærmer sig konkrete idéer til mulige typer af projekter indenfor kompetenceudvikling for unge i Syd. Deltagerne arbejder på deres ideer/eksempler, og SIH giver individuel sparring.
Mellem workshop 2 og 3: SIH står for at redigerede partnerskabsprofiler og projektemner layoutes og udgives som pdf-foldere, organisationerne kan bruge i det opsøgende arbejde med at etablere nye partnerskaber.

Workshop 3 – Virksomhedspanel og sparring – Medio november 2011 – 3 timer

Virksomhedspanel vurderer projektideer og partnerskabspotentiale. Panelet består af repræsentanter fra virksomheder, som potentielt kunne have en interesse i at komme i dialog med de deltagende organisationer.
Sparring blandt de deltagende organisationer i forhold til virksomhedernes feedback, der munder ud i enkle, individuelle handleplaner i forhold til organisationernes videre arbejde med partnerskaber.
Tid og sted for de enkelte workshops meldes ud i god tid til deltagerne.

Forventninger til de deltagende organisationer

Procesforløbet med professionel støtte og facilitering er et omkostningsfyldt forløb, der strækker sig over et halvt år. Dette betyder, at der er krav og forventninger, som deltagende organisationer skal indfri for at kunne være med:

Ambitioner: Forløbet er for organisationer, som er medlemmer af et af de to netværk, og kun for organisationer, som har en reel ambition om og interesse for at etablere nye partnerskaber. Man behøver ikke at have en ide eller plan allerede for at være med. Men det er en forudsætning for deltagelse, at der er opbakning i organisationen samt skriftligt tilsagn fra ledelsen.

Kontinuitet: Organisationen skal tilmelde 1-2 personer fra organisationen til at deltage i forløbet. Det kan være ansatte eller frivillige – blot skal de kunne have reelt ansvar for de aktiviteter, som udvikles i forløbet. Vi forventer, at det er de samme personer, som deltager i hele forløbet. Dette gælder både af hensyn til jeres egen organisation – og også af hensyn til de øvrige organisationer i processen, da vi ønsker at skabe et intensivt forløb, hvor alle er med hele vejen.

Aktiv deltagelse: Organisationen tilmelder sig et forløb, som indebærer 3 workshops á 3-4 timer henover 2011. Dertil kommer eventuelle møder som organisationen arrangerer med virksomheder. Derudover skal regnes med tid til ’hjemmearbejde’ i egen organisation til at udarbejdelse af partnerskabsprofil og udvikling af udkast til mulige projekter.