Ak ja.
Snart er det på tide at hive det sidste blad af kalenderen (for os, der stadig er tro tilhængere i en fysisk én af slagsen, vel at mærke) og sige pænt farvel til 2017. Men mens vi forbereder os på at skrive 2018, er der heldigvis også tid til at se tilbage på det år, der nu går på hæld.
På Globalnyt betyder det et dyk ned i statistikken over vores website og en gennemgang af vores Facebookside, som bliver en stadig mere integreret del af vores virke.
Over de næste dage vil I, kære læsere, få mulighed for at (gen)læse de artikler, der var mest populære i det forgange år.
Jobs, kalender og særlige interesser
Ligesom vi kunne konstatere sidste år, så tager Globalnyts jobbørs kegler.
Vores læsere fortsætter med, og det aldeles flittigt, at besøge vores sider med stillingsopslag – og det gælder både de lønnede og ulønnede jobs. For de nysgerrige, kan vi afsløre, at årets mest besøgte opslag var fra Folkekirkens Nødhjælp, der søgte en projektmedarbejder og DIPD, der søgte en organisator.
Blandt årets mest besøgte sider er også vores kalenderfunktion, som fortsat giver læserne et godt overblik over relevante arrangementer i ’miljøet’, ligesom også Globalnyts tre fagredaktioner (Kunst og kultur, Økonomi og erhverv samt Klima og miljø) alle ligger højt oppe på listen.
Det tyder på, at læserne også bruger vores side mere selektivt baseret på interesser.
Et bredt spektrum
Årets 15 mest læste artikler repræsenterer et bredt spektrum af, hvad Globalnyt kan tilbyde.
Det gør det på den ene side svært at optrække nogle generelle linjer om tematikker, men på den anden side gør det måske ikke så meget… For på mange måder bekræfter spredningen os i, at vi har fat i den lange ende. Og skal holde godt fast.
Der er artikler skrevet af den faste redaktionelle stab, som primært består af vores fantastiske frivillige skribenter, der hver eneste dag sørger for at levere indhold til siden. Uden dem ville der ganske enkelt ikke være noget Globalnyt.
Der er indlæg af vores gode bloggere, der fra deres respektive verdens- og videnshjørner deler ud af både indsigt og oplevelser.
Og så er en håndfuld af årets 15 mest læste artikler det, vi kalder navnestof – altså artikler om jobskift, dødsfald, prisoverrækkelser, portrætter og lignende fra ’udviklingsmiljøet’. En række af de artikler trækker endda formidable læsetider.
Facebooks forbløffende formåen
I år indeholder denne gennemgang også et nærmere kig på Facebook, som vi, udover nyhedsbrevet, i stigende grad bruger til at gøre opmærksom på den journalistik, vi hver dag producerer – og nå flere nye læsere.
I skrivende stund her ved årets udgang er der således 6.788 mennesker, der ’synes godt om’ vores Facebookside – det er næsten 500 flere, end vi kunne mønstre sidste år. Det er altså ikke helt dårligt for et nichemedie som vores.
Men hvem er det så, der ’liker’ os?
Helt kort kan vi fortælle, at vores ’likes’ kommer fra 45 forskellige lande (det er vi, i al beskedenhed, ret stolte over), to ud af tre er kvinder og lige knap halvdelen er mellem 25 og 34 år.
Når vi laver et opslag på Facebook (i 2017 blev det til i alt 294 stk.), når det i gennemsnittet lige knap 2000 unikke brugere. Det betyder ikke, at vi får 2000 læsere – men der er 2000, der ser vores opslag i deres ’feed’.
Med det tal in mente er det let at finde højdespringerne. Vores så absolut mest populære opslag nåede således hele 12.145 mennesker – det handlede om, at Afrikakender og journalist Peter Tygesen modtog dette års Timbuktupris.
Opslaget på andenpladsen bekræfter Globalnyts placering som jobmægler; det handlede nemlig om en ledig stilling på Zanzibar Højskolen, der nåede 10.539 mennesker – og så var der et opslag om Puk Damsgårds nye bog, der kom ud til 8428 personer.
Således opløftet.
Tak for jeres fortsatte støtte og for at læse med.
Rigtig godt nytår.