Analyse: Unge efterspørger mere Fairtrade i butikkerne

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Høj troværdighed, øget kendskab og stigende salg. Flere og flere danskere putter Fairtrade varer i kurven, når de er på indkøb. Det viser en ny markedsanalyse, som Landbrug & Fødevarer netop har publicere, skriver NGOen Fairtrade Mærket i en pressemeddelelse.

Fairtrade-mærket er kun overgået af Ø-mærket, når det kommer til troværdighed og kendskab. Og det er specielt de yngre forbrugere i aldersgruppen 18-34 år, der genkender mærket på produkterne. Hele 89 procent nikker genkendende til Fairtrades logo.

Flere varer og informationer i butikken

Men de unge vil også have flere Fairtrade varer på hylderne. Det gælder hele 62 procent af denne forbrugergruppe.

Undersøgelsen viser, at selv om mange søger informationer om Fairtrades arbejde på de sociale medier, efterspørger flere mere information om Fairtrade i form af skilte i butikker samt på varerne.

Resultater, som ifølge Klaus Jørgensen, afdelingsleder i Markedsanalyser Landbrug & Fødevarer, tyder på opsving og nye værdier:

”Vi glæder os over, at unge forbrugere er villige til at betale for andre værdier end bare at blive mæt. Vi oplever, at de unges betalingsvillighed nu flytter sig fra et lavt niveau, og det er et tegn på lysere økonomiske tider og på, at holdninger til fødevareindkøbet får en større betydning.”

Positive tegn

Landbrug & Fødevarers analyse falder godt i hak med den stigning i salg af Fairtrade-mærkede varer, som organisationen har oplevet i 2013.

Med en stigning på over 13 procent fik Fairtrade Mærket et rekordår.

”Som forbruger er der derfor god grund til at være stolt over at bidrage til en bedre verden via indkøbskurven, men også de mange virksomheder, der bidrog til væksten, har noget at glæde sig over”, siger direktør i Fairtrade Mærket, Jonas Giersing.

Ifølge direktøren er ambitionen, at der kommer flere varer og at endnu flere forbrugere lægger Fairtrade-mærkede varer i indkøbskurven.

Man kan se hele analysen på

http://www.lf.dk/Tal_og_Analyser/Analyser/Forbrug_og_detail.aspx

Se også telegrammet http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/22-06-14/direkt-r-fairtrade-bek-mper-fattigdom-i-t-lag-ad-g