Bæredygtighed blandt virksomheder anno 2014

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

I rapporten ”State of Green Business” tegner den amerikanske medie- og forskningsgruppe Greenbiz et både optimistisk og stærkt problempræget billede af hvad virksomheder gør og ikke gør for at realisere bæredygtighed. Synker vi, svømmer vi eller træder vi blot vande? spørger rapporten

Ifølge Greenbiz er den positive nyhed, at der mange gode tiltag inden for bl.a. biobaserede produkter, afregningssystemer i forhold til at prissætte værdien af drikkevand og CO2, samt optimering af værdikæder i forhold til transport og energiforbrug. Det fastslås, at hvor virksomhederne står i dag, blev for ikke lang tid siden opfattet som et innovativt gennembrud.

Udledningen af drivhusgasser går den forkerte vej

Den dårlige nyhed er, at der ikke er sket de store fremskridt i forhold til udledning af drivhusgasser, hvor udledningen over en fem års periode mellem 2008 til 2012 har været konstant i USA, og med en stigning på globalt plan.

Ifølge beregningen udledte amerikanske og globale virksomheder i 2008 hver især 450 tons drivhusgasser pr. 1 million dollars i overskud, mens amerikanske virksomheder i 2012 udledte 440 tons, og globale virksomheder 460 tons pr. 1. million dollars i overskud.

Ifølge rapporten er det ikke kun udledningen af drivhusgasser der er problematisk, men der ses ligeledes begrænsede fremskridt i forhold til virksomhedernes vandforbrug og mængden af affald de producerer.

Samtidig stiger antallet af virksomheder som udsender bæredygtige regnskaber, men kvaliteten af data følger ikke med. Som det udtrykkes i rapporten har mange virksomheder snart plukket alle de lavthængende frugter, når det kommer til gennemsigtighed i regnskaberne.

I rapporten fremhæves en række trends, som virksomhederne skal have fokus på, hvis de vil udvikle deres bæredygtighed.

Det er bl.a. i form af strategiske medarbejderengagementer og i form af virksomheders samarbejde om at udvikle etiske standarter, som fx mærkningsordninger, der kan opbygge troværdighed inden for en hel industri.

Rapporten er udarbejdet i samarbejde med Trucost, som har undersøgt 500 store amerikanske virksomheder fra Standard & Poor’s 500 aktieindeks og sammenholdt dem med MSCI aktieindeks, som omhandler mere end 1600 virksomheder på 24 globale markeder.

Det er gjort over en fem års periode.

Læs hele rapporten her:
http://www.greenbiz.com/research/report/2014/01/19/state-green-business-report-2014?ms=45828