Partnerskaber mellem NGO’er og private virksomheder er i vækst. I en spørgerunde blandt danske ngo’er angiver 52 procent, at de samarbejder mere med virksomheder end for fem år siden. Selv i Verdensmålene er partnerskaberne afspejlet, da Verdensmål 17 har partnerskaber som mål i sig selv.
For nylig bragte Globalnyt en artikel om Unicefs partnerskab med internetboghandlen Saxo. Det har fået redaktionen til at spekulere over, hvilke andre partnerskaber NGO’erne har med private virksomheder. Vi bringer her en oversigt over de mest overraskende.
Ben & Jerry’s og Dansk Flygtningehjælp
Is-firmaet Ben & Jerry’s tror på, at ”two spoons are better than one”. Derfor har det indgået et samarbejde med Dansk Flygtningehjælp, Finnish Refugee Council samt den svenske organisation Nema Problema med opfordring til folk om at engagere sig i netværksprogrammer med flygtninge og asylansøgere.
Samarbejdet mellem det verdenskendte ismærke og de nordiske NGO’er går under navnet ”Love is… What we share”. I løbet af september har de sammen afholdt tre Ice Cream Brunch i henholdsvis København, Helsinki og Stockholm, hvor folk har kunne mødes til hygge, snak og is i store mængder.
Circle K og Børns Vilkår
”Dette er naturligvis ikke kaffe til børn. Det er kaffe for børn,” skriver Børns Vilkår på sin hjemmeside, der promoverer samarbejdet med tankstationerne Circle K, hvor man nu kan købe “børnekaffe”.
En kop børnekaffe støtter rådgivningstjenesten Børnetelefonen med 5 kroner. Partnerskabet er, ifølge Børns Vilkår, lanceret for at kunne finansiere en udvidet åbningstid af Børnetelefonen.
Natur-Energi og Folkekirkens Nødhjælp
Nødstrøm er navnet på et el-produkt, som Folkekirkens Nødhjælp udbyder i samarbejde med elselskabet Natur-Energi. Kunder, der modtager Nødstrøm, donerer månedligt 10 kroner til Folkekirkens Nødhjælp via elregningen.
Carlsberg og WWF Verdensnaturfonden
”Together Towards ZERO” lyder titlen på det bæredygtighedsprogram, som Carlsberg har lanceret i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Inden 2030 vil Carlsberg halvere vandforbruget på sine bryggerier, og WWF har i den forbindelse assisteret med at udvikle en ny og mere bæredygtig vandstrategi for Carlsbergs fremtidige aktiviteter.
Ikea og Unicef
”Ikea investerer i en bedre verden” fremgår det af Unicef’s hjemmeside. Siden 2017 har Unicef og Ikea haft et strategisk partnerskab, hvis mål er at udbrede Unicef’s Rettighedsskoler over hele landet. Partnerskabet fungerer blandt andet ved, at Ikea donerer 25 øre til projektet hver gang et Ikea Family medlem viser sit medlemskort ved kassen. I 2017 donerede medarbejderne i Ikea ligeledes deres julegaver til Unicef.
Greenpeace fravælger virksomhedspartnerskaber
Det kan være svært for danske udviklingsorganisationer at frigøre ressourcer, der ikke er øremærket bestemte formål, og derfor kan de private partnerskaber være en fordelagtig mulighed.
De “innovative” eller “strategiske” partnerskaber prises ofte af samarbejdspartnerne, men ikke alle organisationer mener, at involveringen af den private sektor er helt uproblematisk.
Hos Greenpeace har man for eksempel helt fravalgt virksomhedspartnerskaber og donationer fra virksomheder af frygt for, at de private interesser kan skade organisationens legitimitet og uafhængighed.