Det var ikke så meget ordet ”fattigdomsporno”, der ellers i sig selv er saftigt nok, som det var brugen af ordet i sammenhæng med kronprinsesse Mary og hendes nylige besøg i Burkina Faso, som ansporede medlemmer af det udviklingsorienterede og humanitære establishment til et mindre harmeudbrud på Twitter i den forløbne uge.
”Det er for mig helt uforståeligt at koble HKH kronprinsesse Marys langvarige kamp for kvinder og pigers rettigheder i Afrika sammen med begrebet “fattigdomsporno”. Hun fortjener tværtimod stor ros for sit vedvarende og dybfølte engagement,” skrev udviklingsminister Flemming Møller Mortensen (S) og fik opbakning fra sin særlige rådgiver Hans Christian Gørup, Røde Kors’ generalsekretær Anders Ladekarl og Jonas Keiding Lindholm, der tidligere var generalsekretær for Red Barnet.
Anledningen til furoren var en artikel i B.T., hvor lektor i Afrikastudier Stig Jensen blandt andet siger følgende om at sende kongelige og kendte til fattige lande for at skabe opmærksomhed om problemerne:
”Det har helt sikkert en udløbsdato. Der vil komme flere og flere kritiske stemmer, i forhold til hvad de her ting egentlig har af effekt. Hvad kommer der ud af det? Et er, at der bliver allokeret nogle ressourcer til det, men hvad hjælper de her ting? Den anden del er, i hvilket omfang vil de her afrikanske lande involvere sig i fattigdomsporno?,” siger han og uddyber:
”Mange af de her lande vil jo helst ikke identificeres med fattigdom. Og behov for nødhjælp. Der er jo en voksende selvbevidsthed. De vil gerne se ud, som om de kan noget. De vil gerne ud af den offerrolle. Det har helt sikkert en udløbsdato.”
Bemærkningerne på Twitter, som var det, der ledte mig til artiklen, og diskussionen om det mere eller mindre passende i at koble kronprinsessen og begrebet fattigdomsporno kommer til at overskygge den, for mig, vigtigere diskussion, som bliver taget op i artiklen:
Hvilke fordele og ulemper har det, når organisationerne og Udenrigsministeriet bruger kendisser til at skabe opmærksomhed om ekstrem fattigdom, piger og kvinders vilkår og adgangen til basale fornødenheder? Områder, som der nok ikke er voldsom uenighed om vigtigheden af blandt jer læsere og andre interessenter i miljøet.
Stig Jensen argumenterer for, at tiden er ved at løbe fra den metode og peger på, at den fremtrædende britiske hjælpeorganisation Comic Relief er holdt op med at sende kendisser ud i verden og i stedet bruger de lokale til at fortælle deres historier.
Kronprinsesse Marys besøg var anledning til at denne diskussion, som jo langt fra er ny, blev taget op igen. Men hvis diskussionen skal handle om brugen af kendisser i branchen, så er kronprinsessen nok mest en afsporing, for som mange nok har middagsselskabserfaring for, så er diskussioner af kongehuset noget, som kan bringe følelserne i kog, og som derfor nok bør holdes uden for den store diskussion i miljøet. En diskussion, som nok har foregået længe i kontorer og mødelokaler, men som måske kunne trænge til at blive luftet i det offentlige rum.
Giv os på redaktionen et praj eller et skriv, hvis du vil være med i diskussionen.
Modige Mary trodser terrorfrygt for børnene
Vi lader kongerøgelsen hænge et øjeblik, for netop kronprinsessens besøg i Burkina Faso kaster i denne uge en forside og tre opslag i ugebladet Her & Nu af sig. Artiklerne kan også findes på bladets hjemmeside under overskriften ’Modige Mary trodser terrorfrygt for børnene’, hvor der også er et videointerview med kronprinsessen og udviklingsminister Flemming Møller Mortensen (S).
Jeg kan med nogenlunde sikkerhed sige, at Her & Nu ikke ville have været i Burkina Faso, hvis ikke kronprinsessen havde været der. Og så er vi allerede i gang med diskussionen, som jeg efterlyste for et par sætninger siden, for Her & Nu henvender sig i høj grad til folk, for hvem udviklingssamarbejde ikke er blandt hovedprioriteterne. Det er blandt andet i denne del af befolkningen, Udenrigsministeriet vil skabe engagement med afløseren til sit magasin 360°. Ministeriet betegner denne del af befolkningen som de gule og røde segmenter, og med uge 44-udgaven af Her & Nu lander det, der i gamle dage hed u-landsoplysningen, lige i synet på dem. Takket være kronprinsesse Mary.
Ud af boksen med UNICEF
Og vi bliver ved det med at fange folks opmærksomhed. UNIECEF forsøger i en ny kampagne at bruge humor til at fange nye bidragsydere og støtter, skriver Dansk Markedsføring.
”Det er ingen hemmelighed, at det bliver sværere og sværere at overbevise danskerne om, at de skal støtte ngo’erne fast. Men det månedlige bidrag er vigtigere end aldrig før. Det er essentielt, hvis vi skal fortsætte med at hjælpe verdens børn,” siger Kristina Rasmussen, kampagnechef i UNICEF Danmark. Hun fortsætter:
”Vi bliver derfor nødt til at tænke ud af boksen og prøve noget nyt, hvis vi skal fange danskernes opmærksomhed. Og det må man sige, vi gør nu.”
Se kampagnevideoen her:
Det var alt for denne uge. Har du tips til nyheder og andre historier fra det danske udviklings- og bistandsmiljø, så tøv ikke med at sende dem til os på [email protected]. Jeg kan kontaktes direkte på [email protected]