Bistanden kort: Mode og design møder udviklingssamarbejde

14_pouring
To kvinder hjælper hinanden med at fylde vand i en SolarSack.
Foto: SolarSack.
Laurits Holdt

16. juni 2020

Sømmet skal i bund for forbruget, lyder det igen og igen fra politikere og erhvervsfolk. På den måde kan vi alle være med til at hive den danske økonomi op af coronadyndet. Hos Dansk Flygtningehjælp har man fået en ny vare i webbutikken, så man både kan hjælpe den danske økonomi og verdens flygtninge i ét hug.

Det kan man læse om i denne uges rundtur i det danske bistandsmiljø, hvor vi også skal omkring en stor fondsdonation til PlanBørnefonden, Danmarks støtte til FN’s udviklingsprogram og en opfindelse, som hjælpeorganisationen Caritas har været med til at hjælpe på vej.

Kendt designer hjælper Dansk Flygtningehjælp med at markere verdens flygtningedag
Den 20. juni er det Verdens

Foto: DRC Dansk Flygtningehjælp.
Flygtningedag. DRC, Dansk Flygtningehjælp, markerer dagen med kampagnen Every Life Counts, der sætter fokus på de mange individuelle menneskeskæbner, der gemmer sig bag det høje flygtningetal.

I den anledning har organisationen indgået et samarbejde med modedesigner Henrik Vibskov. Han har designet en t-shirt med – og inspireret af – mottoet Every Life Counts.

Designet på Henrik Vibskovs t-shirt illustrerer et fingeraftryk, der skildrer den unikke, personlige skæbnehistorie. På designet er der også to mottoer: Every Life Counts og Every Child. Sidstnævnte er Henrik Vibskovs eget initiativ, der omfatter flere tøjdesigns solgt til godgørende formål.

Henrik Vibskovs Every Life Counts t-shirt koster 349 kr. og kan bestilles i DRC Dansk Flygtningehjælps webbutik og Every Childs webbutik.


Dansk fond donerer 2,5 millioner kroner til PlanBørnefondens Covid-19-indsats
Augustinus Fonden donerer 2,5 mio. kr. til PlanBørnefondens eksisterende indsats for udsatte migranter fra Venezuela, der sidder fast i Colombia, samt syriske børn, der er flygtet til Jordan.

Bevillingen kommer på baggrund af en global appel på 750 millioner kroner, som PlanBørnefonden og Plan International udsendte i april. Målet er at minimere konsekvenserne af Covid-19 for migranter i Colombia og flygtningebørn i Jordan, som mangler adgang til rent vand, oplysning og lægehjælp. Disse børn og unge – særligt piger – rammes nemlig ekstra hårdt af skolelukninger, fødevareusikkerhed og øget risiko for vold og overgreb, skriver organisationen.

”Det her er presserende. Vi risikerer, at 20 års fremskridt for pigers rettigheder og ligestilling går tabt. Der skal handles nu, og derfor er jeg rigtig glad og stolt over Augustinus Fondens hurtige reaktion og donationen,” siger Dorthe Petersen, direktør i PlanBørnefonden.

Augustinus Fonden er en erhversdrivende fond, som blev stiftet i 1942. Fonden ejer holdingselskabet Augustinus Fabrikker A/S, der blandt andet ejer en del af Skandinavisk Tobak og en række andre danske firmaer. Chr. Augustinus Fabrikker fusionerede i 1961 med C. W. Obel og R. Færchs Fabrikker og skabte Skandinavisk Tobak.

Læs mere om donationen hos PlanBørnfonden.


Caritas-samarbejdspartner vinder pris ved Danish Design Award
Firmaet SolarSack vandt 2. juni

En fyldt SolarSack.


Foto: SolarSack.
kategorien ”Save Resources” ved Danish Design Award, der er en årlig begivenhed, der hylder det bedste af nyt dansk design. Firmaet har designet en særlig plastiksæk, som kan rense vand bare ved at ligge i solen.

“Solpasteurisering, som SolarSack er baseret på, er over 20 år gammel. Men vi har kombineret det med vores egen research og har udviklet posen SolarSack. SolarSacken består af to lag plastik, som benytter solens varme og solens UVA og UVB-stråler til at dræbe bakterier, når den ligger i solen,” fortæller opfinderen Alexander Løcke og fortsætter:

“Vi kunne se, at de brugte mange ressourcer på at koge vand, og det var ressourcer, der både var dyre og hårde for miljøet. Ved at udnytte solpasteurisering kan man slå farlige bakterier ihjel og rense drikkevand.”

En pose kan give fire liter vand på fire timer eller mindre. Posen kan genbruges op til 150 gange, hvilket sammenlagt giver over 500 liter vand for blot en enkelt plasticpose, skriver Caritas, der har samarbejdet med SolarSack om at teste posen i flygtningelejren Kywangali og i landsbyen Rakai i Uganda.

Læs mere om samarbejdet i Caritas’ medlemsblad.

Læs mere om Danish Design Award og SolarSack her.


Underskrift på Danmarks aftale med UNDP
Danmark giver i år og de to kommende år 350 millioner kroner til FN’s udviklingsprogram, UNDP. Det er omkring 100 millioner mere end i 2019. Onsdag 10. juni under skrev udviklingsminister Rasmus Prehn (A) og chefen for UNDP, Achim Steiner, aftalen – virtuelt naturligvis.

Bidraget, der også fremgår af finansloven, består af 327 millioner kroner til UNDP’s pengekasse – både kerne- og såkaldt bløde øremærkede bidrag – samt 23 millioner kroner, der i finansloven er afsat til ”Interessevaretagelse i internationale organisationer”. Det dækker over løn og andre udgifter til danske juniorrådgivere, seniorrådgivere og ’special assistants’ i organisationen.

Den såkaldte ’kernefinansiering’ er midler, som UNDP helt selv kan råde over. Det  er en efterspurgt vare i de internationale organisationer, der ofte får bidrag, der er øremærket til helt specielle formål, hvilket gør det svært for organisationerne at være fleksible og reagere på pludseligt opståede situationer.

Det ’bløde øremærkede bidrag’ er reserveret til UNDP’s tematiske fond “Governance, Peacebuilding, Crisis and Resilience”, specifik støtte til UNDP’s Innovation Facility samt støtte til rådgivende kapacitet.


Det var alt, vi valgte at bringe i denne uge. Har du eller din organisation tips til nyheder og andre historier fra det danske udviklings- og bistandsmiljø, så tøv ikke med at sende dem til os på [email protected]