Børnenes U-landskalender sætter for første gang fokus på Afrikas slum

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Børnenes U-landskalender sætter for første gang fokus på Afrikas storbyslum.

Overskuddet fra årets U-landskalender-salg op til Jul går til et projekt for børn og voksne i Kibera i Kenyas hovedstad Nairobi – et af Afrikas største og værste slumområder.

Projektet gennemføres af den danske græsrodsbevægelse OVE (Organisationen for Vedvarende Energi), og støttes af Danida, skriver OVE i en pressemelding mandag.

– Det er ikke som i ”Slumdog Millionaire”, hvor millioner af slumbeboere drømmer om med ét slag at få en bedre tilværelse. Det handler om et langt sejt træk, som projektet vil bidrage til, siger Finn Tobiesen, leder af OVEs internationale afdeling og koordinator for projektet.

Overfor u-landsnyt føjer han til:

– U-landskalenderen har i mange år været Danidas flagskib i forhold til formidling til den brede offentlighed og det interessante er, at man i år har valgt at støtte et projekt i et af Afrikas mest depraverede slumområder. Det er et brud med Danidas politik, som ellers koncentrerer bistandsindsatsen i u-landenes landdistrikter.

Afrika er andet end lerhytter. Afrika er både lerhytter, moderne storbyer og blikhytter i kæmpemæssige slumråder, som det i Kibera. Her bor omkring 1 million. Der er næsten ingen veje. Der er mange hundrede indbyggere om hver vandhane og et lokum benyttes af 150. Alligevel ligger Kibera i hjertet af den moderne pulserende millionby, Nairobi.

Årets julekalenderprojekt handler om forbedringer af miljøet i slummen. En del af projektet foregår i Kenya, en anden del foregår i Danmark.

I Kibera skal 4 skoler omdannes til centre for bæredygtig udvikling. Elever, lærere og deres familier skal trænes i at skaffe rent vand, organisere affaldsindsamling, etablere ordentlige toiletforhold og beskyttelse mod oversvømmelser.

En af løsninger på de umulige sanitære forhold er biodomen. I biodomen er der toiletter og baderum i gadeniveau, biogasproduktion i kælderen, kontorer og møderum på første sal og plads til at holde en fest øverst!

I Danmark bliver 10 skoler knyttet til skolerne i Kenya over 4 år. Via internettet udveksler eleverne erfaringer om deres meget forskellige levesituation og forslag til at forbedre den.

Den danske del står det Århus-baserede O3V – Oplysningscenter om den 3.verden – for.

Både i Danmark og i Kenya er det afgørende, at deltagerne forstår sammenhængen mellem det globale klima, miljø og fattigdom. Forslag, der kan gøre livet bæredygtigt, er meget velkomne – både i Syd og i Nord, hedder det.

I februar 2009 var kommunikationsfolk fra Danida i Kibera for at skrive historier og tage billeder (fotograf Jørgen Schytte). Sidst i april vil 2 TV-filmhold fra DRs Børne- og Ungdomsafdeling være i Kenya for at optage 12-16 små film til brug i børnefjernsynsudsendelser i november-december.

Samtidig er kommunikationsfirmaet CONGIN i gang med at designe et on-line spil, der bruger Kibera som ramme for en historie om et ungdomsbands vej mod tinderne.

Børnenes U-landskalender er et samarbejde mellem Danmarks Radio og Danida.
Kalenderen kan op til Jul købes i i diverse supermarkeder, Bog og Ide-butikker og pengeinstitutter.

Kalenderen udkom første gang i 1962, hvor den gav et overskud på 110.000 kr.
U-landskalenderen har siden starten givet over 140 mio. kr. til hjælpeprojekter i lande i Afrika, Latinamerika og Asien.

Yderligere oplysninger hos Finn Tobiesen, afdelingsleder i OVE International, Dannebrogsgade 8 A, 8000 Århus C. Tlf. 86 76 04 44; e-mail [email protected]
O3V, Sonja Salminen, Klosterport 4C, 4, 8000 Århus C. Tlf. 86 12 20 78; e-mail [email protected]

Der findes en kort omtale af projektet på http://voksne.u-landskalender.um.dk/da/menu/OmUlandskalenderen/Nyheder/I2009GaarTurenTilKenya.htm

Kontaktperson i Danida er bistandsråd Kirsten Selsmark, tlf. 33 92 17 71, mobil
25 26 76 90 og e-mail [email protected]

OVE vil have en særlig hjemmeside klar om projektet i maj 09 (se www.ove.org)

———–
KORT BESKRIVELSE af projektets bistandsdel, der begynder i januar 2010:
(DOKUMENT)

Under the Same Sky
– schools for sustainable development

Project description:

Under the Same Sky is a project that addresses local environment- and climate problems in both North and South. As a consequence, the project activities in North and South are integrated thoroughly.

Under the Same Sky treats the two types of activities (A and B) as two autonomous but interlinked parts of the project, with different target groups but with a shared focus on environment, poverty, and education. Under the Same Sky treats schools in both North and South as agents in a global sustainable development process.

Part A – “Schools in Kibera” is operating in one of Africa’s largest and worst squatter areas with an unofficial estimate of more than one million inhabitants. The living conditions in Kibera are miserable and the majority survives on less than one USD per day. More than 50 per cent of the inhabitants are below 15 years of age.

The project develops a model for local development where 4 primary and secondary schools are transformed into Environmental learning centres for sustainable development.

Here, students and their families are educated on important local environmental issues like clean water, sound sanitation, waste management, and protection against storm water flooding.

Furthermore, the school plays a facilitating role in the mobilisation of the community that through demonstration projects and advocacy will be taking an active part in their own development.

Later, “best practice models” will be available for replication in other squatter areas of Nairobi.

Development objective, part A: By the end of 2018 environmental conditions have improved in four school districts in Kibera, Nairobi.

Immediate objective, part A: Four schools in Kibera have successfully been transformed into “Learning Centres for Sustainable Development”.

Part B – “School to School” connects the 4 project schools from Kibera with 10 schools in Denmark over a period of 4 years.

A website is the platform for student to student communication involving exercises on environmental issues where the situation in Kenya and Denmark differ greatly, but also dialogue on issues where children in North and South can share values, dreams, and hopes for the future.

Such contacts will enhance the Danish students awareness of “sharing the same sky” with their friends in Kenya as well as it sets their consumption, and its consequences for the climate, in perspective.

The website also disseminates project experiences (A and B) to a larger Danish public.

Development objective, part B: Teaching in the linkages between environment and poverty in developing countries and climate change has been strengthened in the Danish education system.

Immediate objective, part B: Danish students in the age of 11-16 years in 10 Danish schools have improved their awareness of the linkages between climate, environment, and poverty in developing countries.

———

HVAD ER U-LANDSKALENDERPENGENE GÅET TIL?

I 1993 gik 4,6 mio. kr. til et demokratiprojekt for mayabørn i Guatemala. Få mere at vide om projektet: Bestil dvden ”Hvad gik pengene til?” og se ”Santas fest” – en film om 3 maya-piger, der gerne vil ud at danse…

I 1994 gik 5,1 mio. kr. til et skoleprojekt for børn i Ghana. Efter 10 års indsats er 63.000 børn således kommet i skole.

I 1997 gik 5,7 mio. kr. til forældreløse børn i Malawi. Få mere at vide om projektet: Bestil dvd’en ”Hvad gik pengene til?” og se ”Tid til at lege” – en lille film om tre drenge, der har fået en idé til en god leg…

I 1999 gik 4,5 mio. kr. til gadebørn i Honduras. Få mere at vide om projektet: Bestil dvd’en ”Hvad gik pengene til?” og se ”Gadebørn og gavtyve – 5 år senere”. Filmens fortæller og seernes guide er danske Rebecca på 7, der bor i Honduras.

I 2000 gik 4,6 mio. kr. til en børneradio i Mozambique. Radioen er i dag blevet en stor succes og dækker et område med 200.000 potentielle lyttere.

I 2004 gik 3,7 mio. kr. til børnearbejdere i Bangladesh. Projektet udgiver en netavis om børns arbejde lavet af børn og unge fra Bangladesh og Danmark.

I 2006 gik 3,6 mio. kr. til skolegang for børn i Entoto bjergene i Etiopien. Følg projektet frem til år 2011 på www.ladlivetgro.dk

I 2007 gik overskuddet fra salget af Børnenes u-landskalender til sprogtræning af mayabørn før skolestart, så deres muligheder for at gennemføre grundskolen forbedres. Læs mere på www.ms.dk

I 2008 gik overskuddet til UNICEF Danmark til et projekt for karamojong-børn i det nordlige Uganda. Her lærer børn i sportsklubber ikke kun at dyrke sport, men også hvordan konflikter kan løses ad fredelig vej. Læs mere om projektet på www.unicef.dk

I 2009 går overskuddet til OVE, organisationen for vedvarende energi. Pengene går til at hjælpe børn i Afrikas største slumområde, Kibera, i Kenya. 4 skoler i Kibera skal fungere som læringscentre for bæredygtig udvikling. I løbet af foråret åbner OVE en hjemmeside om projektet.