Carlsberg har foreløbig investeret 1 milliard kr. i Kina, men investeringerne i Asien vil tage endnu mere fart de kommende år, skriver flere nyhedstjenester lørdag.
– De næste 3 år planlægger vi investeringer for 3-5 mia. kr. i Asien, og størstedelen vil formodentlig gå til Kina, sagde koncernchef Nils Smedegaard Andersen fredag.
Pengene skal bl.a. skydes i nye bryggerier, og Smedegaard pegede på, at der skal flere investeringer til for at følge med væksten på markedet.
I Vestkina har Carlsberg andele i 19 bryggerier og går efter en førende markedsposition. I Østkina er målet en position som nummer 2.
Størst ventes væksten at blive i lande som Vietnam, hvor der regnes med en fremgang i perioden på over 70 procent. Samme vækstrate ventes i Cambodja og Laos.
Carlsberg er nr. 1 i Cambodja og en meget klar nr. 1 i Laos med en markedsandel på knap 100 procent.