Danida-kampagne sætter fokus på FN’s nye verdensmål

danida-kampagne
Dan diskuterer globale spørgsmål med Ida ved pølsevognen.
Foto: Danida
Forfatter billede

Der er sket kæmpe fremskridt for verdens fattigste i de senere år.

Mange millioner er kommet i skole, har fået lægehjælp eller har fået et levebrød, så de kan klare sig selv.

Hundreder af millioner har fået rent drikkevand og er løftet ud af fattigdommen. Og mange lande er blevet et lidt bedre sted at bo.

Men arbejdet skal fortsætte og videreføres, lyder det i Danidas nye kampagne, “Vores verden – vores valg”, hvor hovedbudskabet er, at vi alle er fælles om at gøre verden til et bedre og tryggere sted at leve.

Kampagnen sætter fokus på post 2015 dagsordenen og særligt på Danmarks fire prioriteter: Uddannelse, ligestilling, bæredygtig udvikling og fred og stabilisering.

MS: Verdensmål vigtige

Der er grund til at glæde sig over kampagnen, mener Mellemfolkeligt Samvirkes generalsekretær Frans Mikael Jansen.

Først og fremmest fordi der er rigtig meget på spil.

”Det er paradoksalt, at danskernes opbakning til udviklingsbistanden vakler, når det bliver mere og mere klart, at Danmark er uløseligt forbundet med verden, at verdens udvikling også er vores ansvar og at vores liv og udviklingsmuligheder hænger uløseligt sammen med, hvad der foregår på resten af kloden. Derfor er FN’s forhandlinger om de nye verdensmål vigtige – og derfor er Danidas kampagne godt timet og relevant,” siger Frans Mikael Jansen.

Tag stilling

Med kampagnen vil Udenrigsministeriet forsøge at gøre flere danskere bekendt med verdensmålene og tage stilling til, hvad der er vigtigst at fokusere på for at skabe en bedre verden.

For 15 år siden fastsatte FN otte andre mål for at reducere verdens fattigdom, og de virkede faktisk.

Blandt andet er børnedødeligheden i verden blevet halveret fra 1990 til 2012. Nu dør 6 millioner færre børn før deres 5 års fødselsdag.

En af årsagerne er store indsatser for at vaccinere mod mæslinger og for at bekæmpe malaria.

Men der er grund til at fastholde den store indsats, understreger Danida i kampagnen.

I Afrika syd for Sahara og i Oceanien-regionen er der dog ikke sket nogen fremgang, og FN’s globale mål om at reducere børnedødeligheden til en tredjedel inden 2015 kan ikke nås.

FN’s mål fra år 2000 for at skabe Jordens befolkning adgang til bedre drikkevand er nået. Det er en stor præstation, at 89% af klodens indbyggere har fået adgang til godt vand.

Men over 700 millioner mennesker i 45 lande er stadig ikke nået i mål, så der er stadig meget at gøre.

Vigtigt år

Kampagnen, som præsenterer de to gennemgående figurer ”Dan & Ida”, forsøger at gøre opmærksom på, at verden er blevet meget mindre og er rykket helt tæt på.

Vores fælles fremtid er et fælles ansvar, og det vedrører også danskerne, hvad der sker på globalt plan.

Senere i år bliver der taget store beslutninger om nye verdensmålene.

I juli skal verdens ledere finde finansiering til udvikling og til at føre verdensmålene ud i livet.

I september skal målene vedtages i New York.

Og til december skal verdens ledere blive enige om en ambitiøs klimaaftale.

Frans Mikael Jansen, som glæder sig over stilen i Danidas nye kampagnen, der undgår at blive hverken støvet eller poppet.

”Det er rigtig dejligt at se, at Danida træder ud af sin sædvanlige oplysningsstil og bliver mere perspektivrige, mere politiske og mere visionære,” siger Frans Mikael Jansen.