I en tid med krig, terrorisme og fattigdom, hvor mennesker har brug for tryghed, mad og et hjem. I en tid, hvor millioner af mennesker flygter til andre lande i søgen efter et fredeligt liv, om det så blot er for en kort periode. Dette bliver blandt andet drøftet gennem billeder og mundtlige diskussioner ved det internationale kunst- og fotografiarrangement Fez International Gathering i Marokko.
Mere specifikt froløb begivenheden sig i kunstmuseet, Dar Batha, som ligger i den gamle bydel i Fes. Fes anses for at være en smeltedigel af kulturer, sprog, ideer og kunst, og ifølge arrangørerne var det oplagt at holde Fez Gathering netop der. En tur gennem gaderne i Fes er en vandring gennem historien, da de har bæret præg af nogle af de største og mest kreative tænkere.
Fez Gathering tiltrak et mangfoldigt publikum. Der var fotografer og deltagere fra Tyskland, Marokko, Frankrig, Holland og Italien som alle kom for at fremvise deres billeder og diskutere kunsten og fotograferingens rolle i krisetid. Der var både paneler og oplæg, hvor der blev udforsket temaer såsom: moderne kunst, fotografi og dokumentarfilm, kunst og uddannelse, og kunst, islam og ekstremisme.
Omar Chennafi, som er direktør og initiativtageren for Fez Gathering, valgte i ved dette års arrangement Tyskland som æresgæst.
For det første triltrækker hovedstaden Berlin kunstnere fra hele verden til at studere kunst, til at samarbejde og til at leve i en dynamisk by. For det andet er Tyskland et af de primære europæiske lande, der gør noget ved flygtningekrisen og arbejder med, hvordan man bedst kan integrere flygtninge i et nyt samfund, kultur og land.
Ifølge pewglobal er Tyskland, sammenlignet med andre Europæiske lande, det land, der bød flest flygtninge velkommen, da de modtog 442.000 asylansøgninger i 2015 alene.
Mens udfordringerne i social og kulturel integration er talrige, skriver arrangøerne, så kan ankomsten af flygtninge åbne op for muligheder for økonomisk vækst.
Med et fokus på flygtningekrisen gik diskussionerne desuden ud på, hvordan kunst og socialt ansvar kan kombineres for at skabe stemningsfulde måder at udtrykke sig på.
Ved et af panelerne fortalte fotografen Michael Grieve, at fotografer burde tage flere chancer i deres arbejde.
"I et miljø, hvor vi er omringet af giftig tv-kultur, reklamer og en individualistisk kultur, har vi som kunstnere og fotografer ikke gjort nok for at udfordre samfundsmæssige problemer," sagde Grieve ifølge Moroccanworldnews. Han kom desuden ind på uddannelsesområdet og dets mangel på muligheder for fotografer, da studerende er konstant bundet af regler og ikke får nok frihed.
En anden fotograf, Mohammed Kilito, fra panelet fortalte, at Marokko burde støtte enkeltpersoner noget mere til at forfølge deres interesse inden for fotografering:
"Der er ikke en eneste skole for fotografering i Marokko, der er kun workshops og klasser, der kører i ny og næ," sagde Kilito ifølge Moroccanworldnews.
Fotografen, og medarrangør, Evi Blink, benyttede lejligheden til at understrege hvorledes kunst og fotografier er i stand til at påvirke verden og henviste til det berømte billede af den druknede syriske dreng Aylan Kurdi, der døde under forsøget på at nå frem til Europa med sin familie. Blink mindede deltagerne om hvor kraftfuldt et billede kan være. Det billede gik viralt i en periode og rørte flere millioner af menneskers hjerter verden over, skriver Moroccanworldnews.
Arrangørerne meddelte til Artnet News, at samtidskunsten er med til at afspejle den nuværende samfundsstruktur og minder os om et fællesansvar. De understregede, at den kunstneriske dialog kan sætte gang i forandring: "Vi ved alle, at kunsten kan fremprovokere appetit, men den kan ikke formilde sulten."
Fotografier dokumenterer ikke kun nød og livsbetingelser, men er med til at give et indblik i en tilværelse.