The Exorcism of a Spinster
Kunstner: Hope Masike
Titel: The Exorcism of a Spinster
Udgivet af: Riverboat
Alligevel er det med et på en gang stille og overrumplende værk, at Hope Masike genoptager den solokarriere, som sidst blev plejet på 2012-udgivelsen, “Mbira, Love And Chocolate”.
Den var ret okay i sin nye fortolkning af mbira-musikken (betegnelsen Mbira dækker både Zimbabwe-versionen af det afrikanske tommelfingerklaver og forskellige former for musik med instrumentet som udgangspunkt. Red), der pludselig var lysår fra gamle stjerner som glorværdige Stella Chiweshe og Thomas Mapfumo,- selv om Hope Masike selv nok hellere vil sammenlignes med den tragisk afdøde, Chiwoniso Maraire, som døde af lungebetændelse for seks år siden, bare 37 år gammel. Ligesom dennes 15-årige datters selvmord – hun var også sanger og mbira-spiller – to år efter sin mor, også blev en del af den sorgens bagage, som blev til dette vældige album.
Kvantespring
For nu har Hope Masike altså taget endnu et kvantespring hen mod en stil, der godt nok vokser ud af Zimbabwes rige kultur, men også vover en egen global stil, som tager farve fra dels hele den rejse Masike har været på og dels inspirationer fra nær og fjern. Vel at mærke fortrinsvis afrikanske inspirationer.
Når det er sagt, tryller Hope selvfølgelig noget vidunderlig mbira frem, som på den aldeles transcenderende “Dream of Dande” som kommer midt i forløbet, og en simpel vuggesang af et klimpreklaver får følgeskab af smukke kor, som lyder som sydafrikansk, når det er bedst. Dertil en fuldkomment overlegent turneret, men også aldeles underspillet gryderet af en lilletromme, hvorefter Hope Masike giver sig til at fabulere blødt med sin drømmestemme.
Som pladen åbenbares mere og mere, får den karakter af et værk, hvor mange farver afdækkes med nænsom hånd, og jeg næsten kommer til at tænke tilbage på alle tiders skelsættende plader som Peter Gabriels epos “Passion” og såmænd også Primal Scream’s “Screamadelica”.
Dette er bare Zimbabwe-delica anno 2019, og her er tegningen til en plade, vi vil tage frem igen og igen og som vil være en af referencerne i fremtiden, når vi skal huske tilbage på kvindelige kunstnere fra den utroligt rige kulturelle smeltedigel, som bare giver ved med at give og er i en frodig og selvbevidst udvikling. Jeg taler selvfølgelig om Afrika.
Lidt længere henne skal vi have titelnummeret, som vist er humoristisk ment – Spinster betyder pebermø – og bliver introduceret af den elegante, korte “Yenzera”, hvor trommer og kor væves ind, mens en drømmende stemme lægger sig mageligt tilbage, hvorefter vi bliver båret ind i titelnummerets nærmest rituelle kor, hvor stemmerne er kirkemusik personificeret, mens Masikes egen smukke og herligt nuancerede stemme og boblende spil på mbira, får følgeskab af rytmisk eksemplarisk og effektiv perkussion, der hjælper korenes magi helt ud over kanten, hvor endnu mere fortættet mbira-spil får følgeskab af kor og solist. Det er hamrende godt.
Konstant demonstrerer denne kvindelige verdenskunstner overblik mellem gnistrende talent, udførelse og overblik, så hvert højdepunkt afleveres. Og vi får mere i form af den fabelagtige “Mbira Yangu”, hvor vi lulles til ro af Hope Masike og den lyriske flod af toner, som er basis for hendes verden.
Jeg er forført og leveret. Hvilken afrikansk stjerne vi har her.
Hør sangen “Idenga” fra det nye album her: