Dagblad: NGOer skaffer nye medlemmer via fup-konkurrencer

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Flere velgørende organisationer benytter fupkonkurrencer og ulovlig markedsføring i jagten på nye betalende medlemmer, skriver Politiken Søndag. Ifølge avisen drejer det sig om Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke, Danmarks Naturfredningsforening og Gigtforeningen.

I konkurrencer på internettet, som NGOerne finansierer, lokkes deltagerne med, at de kan vinde en ny iPad, en rejse eller ret til at prøvekøre en ny luksusbil, men det reelle formål er at hente personlige oplysninger ud af deltagerne til brug for hvervning af nye medlemmer. NGOerne betaler op til 25 kr. pr. personoplysning.

I konkurrencerne vildledes deltagerne til at tegne abonnementsaftaler på alt fra hudplejeprodukter og boxershorts til datingsider. Samtidig lokkes de til at deltage i dyre quizzer, hedder det

“Forbrugerne tilbydes gratis prøvepakker og lignende, hvor det senere viser sig, at man har bundet sig til et abonnement, uden at det fremgår tydeligt. I disse tilfælde vil der ofte være tale om brud på markeds-føringsloven”, siger Tina Morell Nielsen, der er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til Politiken.

Forbrugerombuds-manden modtager hver måned hundredvis af klager fra folk, der føler sig lokket i en fælde.

En aktindsigt, Politiken har fået, afslører, at Forbruger-ombudsmanden bl.a. forgæves har søgt at få et af de marketingfirmaer, der står bag konkurrencerne, til at fremlægge dokumentation for udlodning af præmier. På den baggrund har Forbrugerombudsmanden varslet en politianmeldelse af firmaet, fremgår det af Politiken Søndag.

Overraskelse i Mellemfolkeligt Samvirke

“Vi er meget overraskede over at blive nævnt i forbindelse med konkurrencer på internettet, som tilsyneladende ikke lever op til loven”, skriver Mellemfolkeligt Samvirke (MS) i en reaktion på sit website mandag og fortsætter:

“Hvis der er hold i anklagen om, at de telemarketingfirmaer, som vi samarbejder med, benytter underleverandører, der bryder loven, må vi selvfølgelig afbryde samarbejdet.

I MS bruger vi to telemarketingbureauer i vores arbejde for engagere danskerne til at støtte vores arbejde med et månedligt bidrag. Begge bureauer er blandt de, der lever op til ISOBRO (Indsamlings-organisationernes Brancheforenings) etiske retningslinjer.

Det ene bureau anvender en underleverandør, som anvender endnu en underleverandør, som Politiken i fredags gjorde os opmærksomme på, bruger kritisable metoder.

Vi har med det samme kontaktet telemarketingbureauet for at få udredt situationen, og bureauet har i fredags øjeblikkeligt stoppet samarbejdet med den kritisable underleverandørs underleverandør. Det andet bureau, som MS samarbejder med, anvender ikke det pågældende firma.

Vi følger sagen nøje – og afbryder selvsagt samarbejdet, hvis det viser sig, at samarbejdspartnere eller deres underleverandører ikke overholder loven”, slutter omtalen.

Udbyggende svar fra MS

Spørgsmål fra U-landsnyt.dk:

I Politikens artikel står bl.a. at “NGOerne betaler op til 25 kr. pr. personoplysning”. Hvor meget har I betalt?

Svar fra Camilla Laudrup, der er chef for eksterne relationer:

“Med hensyn til prisen for de kontaktoplysninger, som Orville Media under dække af en ikke eksisterende konkurrence har indsamlet og solgt videre til brug af andre telemarketingfirmaer, henviser vi jer til at kontakte disse firmaer direkte”.

Har MS standset samarbejdet med det omtalte telemarketingsbureau efter deres øjensynligt manglende indsigt i, hvilke metoder deres underleverandører bruger? Hvis nej: Hvorfor er I trygge ved alligevel at fortsætte samarbejdet efter denne hændelse, der kan opfattes som et tillidsbrud?

Svar fra Camilla Laudrup:

“Vi har i Mellemfolkeliget Samvirke en forventning om, at de samarbejdspartnere, vi bruger, selvfølgelig følger loven. Særligt fordi vi netop har valgt kun at samarbejde med telemarketingbureauer, der lever op til ISOBROS etiske retningslinjer. Derfor er vi meget skuffede over, at en af vore samabejdsparter har anvendt en kritisabel underleverandør, som angiveligt snyder forbrugerne”.

“Bureauet har stoppet samarbejdet med den kritisable underleverandør med det samme, hvilket vi selvfølgelig er glade for. Nu afventer vi en redegørelse fra bureauet om hele forløbet, og så tager vi efterfølgende stilling til eventuelt videre samarbejde derfra”.

“Etik og troværdighed er fuldstændigt essentielle for os, når vi fortæller potentielle bidragydere om vores arbejde for fattige i udviklingslandene og om, hvordan man kan støtte dette arbejde gennem månedlige økonomiske bidrag. Derfor tager vi det her meget alvorligt”.

Bemærkning: U-landsnyt.dk følger op på sagen, når resultatet af den ovenfor nævnte redegørelse foreligger.