Dagligvaregiganten Unilever vil nu offentliggøre samtlige leverandører og fabrikker, som producerer den palmeolie, koncernens brands benytter sig af i deres produkter, både direkte og indirekte. Virksomheden bliver dermed den første store dagligevareproducent i verden, som afslører sin forsyningskæde for palmeolie.
”Det markerer en vigtig milepæl i vores fortsatte arbejde for en mere bæredygtig palmeolieindustri. Vi har længe forpligtet os til at tage førertrøjen på, når det handler om at opnå gennemsigtighed, og den bedste måde at demonstrere dette på er at åbne vores egen forsyningskæde. Vi mener, at der er behov for fuldstændig gennemsigtighed for at opnå radikal forandring. Vi ønsker, at dette skridt skal være starten på en ny erhvervslivs-bevægelse i industrien,” udtaler Marc Engel, som er ansvarlig for forsyningskæder hos Unilever.
Virksomheden forklarer i en pressemeddelelse, at det har været en langsommelig og svær proces at blive klar til at kaste fuldt lys på forsyningskæden, fordi åbenhed involverer kommercielt følsomme oplysninger og palmeolie-forsyningskæden er en kompleks størrelse.
Unilever er en af verdens største producenter af dagligvarer, især fødevarer, vaskemidler og hygiejneartikler, og virksomheden beskæftiger fra hovedsæderne i Rotterdam og London mere end 174.000 medarbejdere fordelt på 100 lande.
Koncernen ejer en lang række globale dagligvaremærker, hvoraf mange indeholder palmeolie. I Danmark er Dove (sæbevarer), Rexona (sæbevarer), Knorr, Hellmann’s (mayonnaise), Becel (margarine) og Magnum (is) blot nogle af de mere kendte brands, som ejes af Unilever.
Palmeolie udgør i dag 32 procent af den globale planteolieproduktion og bruges i omkring 50 procent af alle dagligvarer i verden, men produktionen af palmeolie er forbundet med alvorlige sociale og miljømæssige slagsider, herunder ødelæggelsen af artsrige regnskove i Malaysia og Indonesien – to lande, som tilsammen leverer 85 procent af det globale forbrug af palmeolie og hvor palmeolieproduktion beskæftiger cirka 4,5 millioner mennesker.
Stigende forbrug i verden, faldende i Danmark
Den globale efterspørgsel på palmeolie er stigende, ikke mindst fordi palmeolie også anvendes i biodiesel, og på verdensplan forventes produktionen at stige fra nuværende 67 millioner tons til 80 millioner tons inden udgangen af 2020.
Anderledes ser det ud i Danmark, hvor forbruget af palmeolie i perioden 2010 til 2015 er faldet med 11 procent, og forbruget af palmeolie i fødevarer er faldet med hele 31 procent, ifølge en rapport fra Dansk Industri Fødevarer.
Nedgangen skyldes, at virksomhederne udfaser palmeolie og erstatter det med alternativer, fordi de netop er nervøse for at bruge den udskældte olie, der i stigende grad har et dårligt ry hos de danske forbrugere, vurderer Dansk Industri i rapporten.
Danske miljøorganisationer: Bæredygtig palmeolie er bedre end ingen palmeolie
Men spørger man de danske miljøorganisationer Red Orangutangen og WWF Verdensnaturfonden, er det faktisk bedre for miljøet at vælge den såkaldte RSPO-certificerede (Roundtable on Sustainable Palm Oil) palmeolie end helt at boykotte produkter med palmeolie. Det skyldes ikke mindst, at palmeolieplantager giver op til fem gange større udbytte på samme areal end alternative olier fra eksempelvis soja og majs.
“Forbruget af palmeolie er kommet for at blive og vil kun vokse på verdensplan. Derfor handler det om at trække produktionen i den rigtige retning for miljøet og de millioner af mennesker, som er afhængige af at producere olien,” forklarer Hlif Linnetved, som rådgiver om palmeolie i WWF Verdensnaturfonden til mediet Verdens Bedste Nyheder.
Hensigten med RSPO-certifikatet er at sikre, at etablering og drift af palmeolieplantager sker på en miljømæssigt og socialt ansvarlig måde. Initiativet har foreløbigt i omegnen af 3,659 medlemmer fra 92 lande (organisationer og virksomheder), herunder Unilever.
I 2008 kom RSPO-certificerede palmeolie på markedet og i slutningen af 2014 påbød en ny EU lov, at produkter indeholdende palmeolie skulle oplyse om det i varedeklarationen – siden er mængden af den certificerede palmeolie vokset hastigt, så den i dag udgør godt 20 procent af verdens samlede produktion af palmeolie.