Danisco lancerer Fairtrade-mærket rørsukker i hele Norden

Redaktionen

Danisco (der engang hed De Danske Sukkerfabrikker) har valgt, at alle koncernens 500 grams pakker med stødt og hugget rørsukker nu skal bære det internationale Fairtrade-mærke.

Rørsukkeret sikrer fattige sukkerbønder i Malawi i det sydlige Afrika en større indtægt og bliver solgt til hele Norden, skriver Max Havelaar Fonden i sit seneste elektroniske nyhedsbrev fredag.

Pakkerne ender ikke kun i danskernes indkøbsvogne; også i Sverige, Norge, Finland og Island vil al rørsukker være Fairtrade-mærket.

Angela Everbäck, Marketingchef for Danisco Sugar, siger om lanceringen:

– Forbrugerne interesserer sig i stigende grad for historien bag produkterne, herunder også råvarernes oprindelse. Vi ser det derfor som en god mulighed, at vi gennem vores Fairtrade-engagement både kan opfylde forbrugerefterspørgslen og være med til at sikre bedre forhold i det lokale dyrkningsområde i Malawi.

I det sydlige Malawi har over 300 sukkerbønder med hver 2-3 hektar jord slået sig sammen i kooperativet Kasinthula. De sikres nu en Fairtrade bonus på 60 US dollars per ton rørsukker (ca. 350 kroner).

Kasinthula har været Fairtrade-certificeret siden 2002, og bønderne har brugt de første bonusser til at bore brønde og købe medicin for. Det næste store ønske er at føre elektricitet til deres huse.

– Danisco kan løfte en volumen, som på ganske kort tid, kan gøre en verden til forskel for rørsukkerbønderne i Malawi. Samtidig understreger det endnu engang at Fairtrade er blevet mainstream og et attraktivt alternativ for store danske virksomheder, anfører Judith Kyst, generalsekretær for Max Havelaar Danmark.