Mange steder i Vesten stiger salget af fairtrade-produkter, hvor producenten i Den 3. Verden får en ordentlig pris for varen. Så meget at nogle kalder trenden den nye økologi. Men sådan er det ikke i Danmark, skriver Berlingske Tidende mandag.
Briterne kan i dag vælge mellem 250 fairtrade-produkter fra 100 selskaber med dusinvis af nye hvert år. Fairtrade-produkterne udgør nu 4 procent af alle bananer og 3 procent af al kaffe (18 procent, hvis man fraregner englændernes elskede pulverkaffe).
Herhjemme administreres ordningen af Max Havelaar-organisationen, hvis 48 certificerede produkter oplevede en fremgang i volumen på 32 procent i 2003 forhold til året før – men på baggrund af meget lave procenter.
Markedsandelen for bananer er ca. én procent og 2 procent for kaffe, de andre produkters salg måles i promiller.
Coops miljødirektør Mogens Werge, siger til Berlingske Tidende, at mens svenske og norske forbrugeres varevalg let kan motiveres af samfundsinteresser, er danskerne langt mere drevet af prisen.