Danmark og verden har fået et helt nyt engelsksproget dansk klimamagasin – på print.
Ambitionen med Foresight er, ifølge magasinets chefredaktør Peter Bjerregaard, at hæve barren for klimajournalistikken og samle de bedste danske erfaringer fra den grønne omstilling og formidle dem til resten af verden.
I et interview med Danske Medier forklarer Bjerregaard, at medielandskabet både globalt og i Danmark er præget af en høj grad af fragmentering:
“Det udfordrer som regel den journalistiske kvalitet, og der mangler i den grad et sagligt og øjenåbnende kvalitetsmedie, der både er villigt til at nytænke, hvad printmediet kan, og samtidig sætte nye standarder for klimajournalistikken,” udtaler Peter Bjerregaard.
Første udgave af Foresight – Climate & Energy Business Denmark (billedet) fortæller historien om Danmark´s overgang fra fossil energi til vedvarende grøn energi, og hvordan smart thinking og ny teknologi kan gøre byer mere indbydende, renere og tilpasningsparate i en tid med hurtig vækst og ekstremt vejr; og hvorfor finansiel innovation har øget investorernes tillid til markedet for klima og energi.
Bjerregaard mener, at Foresight udfylder et behov for dybdegående vidensformidling indenfor klima og energi. Til fagbladet journalisten udtaler han:
“Der mangler et medie inden for klimaområdet, som er lige så sagligt som The Economist og lige så kreativt som Vice eller Wired. Meget af det, der er i dag, er enten lalleglad jubeljournalistik eller har karakter af informationsformidling. Vi skal grave et spadestik dybere. Og gudskelov har vi også ressourcerne til det.”
Det er den danske udgiver First Purple Publishing som har kastet penge i klimamagasinet, der udkommer kvartalsvis på print.
Foresight vil blandt andet være at finde til Cop-møder, klimakongresser og -konferencer rundt om i verden.
Andre interesserede læsere kan besøge Foresight´s hjemmeside for mere information: https://foresightdk.com/
Man kan også ‘like’ Foresight på magasinets Facebook-side: https://www.facebook.com/foresightdk/