Danmarks største kostskole udvider globalt samarbejde med Kenya

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Af Niels Larsen, U-landsnyt.dk

Skolerne i Oure på Sydfyn intensiverer i disse år samarbejdet med tre partnere i Kenya, som hver især har meget at byde på for de sportsglade elever, der hvert år kommer på skolen. Især det faglige samarbejde vægtes højt. 

(Foto: Niels Larsen)

En elev fra Oure kostgymnasium står foran over 50 kenyanske elever i et lille klasserum. Klassen er med bliktag og vi befinder os i et af Afrikas største slumområder, Kibera midt inde i Nairobi, hovedstaden i Kenya. 

På sit københavnske skole-internet engelske fortæller han, hvordan skolerne i Oure fungerer.

Det er ikke nemt for en slumelev at forstå, at der ikke er sikkerhedsvagter eller en stor solid port foran skolerne på Sydfyn.

Den danske gymnasieelev står og sveder i den kenyanske varme, som er den værste i mange år. Han er overrasket over, hvor gode de kenyanske elever er til engelsk.

De rejser sig op, når de spørger de danske elever om, hvordan det lille land bliver styret. Det er ikke nemt at forstå, at Dronningen ikke har nogen magt, og at der samtidig er en statsminister. 

Valgte forskellige skoler i Kenya

Skolerne i Oures samarbejde med Kenya startede for nogle år siden, hvor hele skolens ledelse var i Østafrika for at vælge partnere ud.

Valget faldt på så forskellige skoler som den mest prestigefulde Alliance High School, der bliver valgt af den kenyanske overklasse, hvis forældrene vil være sikre på, at deres poder skal have en topkarakter, så de kan gå videre på universitetet.

Samtidig valgte skolerne én af Kenyas fattigste skoler, der ligger i Kibera slummen midt inde i Nairobi.

Udover at eleverne kommer fra slummen, er over 90 procent af børnene forældreløse. Slumskolens tilbud om undervisning og mad betyder at eleverne har et fast holdepunkt i hverdagen.

Endelig valgte skolerne i Oure et sportsakademi, hvor en dynamisk leder arbejder for at tilbyde en kvalitetsuddannelse indenfor sport.

25 elever til Kenya

Kort før Påske var Oure kostgymnasiets elever i Kenya for første gang. Hele 25 blandede piger og drenge var forventningsfulde taget afsted.

”Ikke på en turisttur, men en rejse, der skal sikre dem oplevelser og erfaringer med at være globale borgere”, fortæller Allan Kruse, leder af Kostgymnasiet i Oure.

”Vi er ved at udvikle en form for partnerskaber, der sikrer, at vores elever kan arbejde fagligt sammen med elever fra Kenya”.

“Men udover det faglige samarbejde er udvekslingsturene en vigtig del, så eleverne både får et fagligt udbytte, gode oplevelser og erfaringer med lande som Kenya”, siger gymnasielederen på Danmarks største kostskole, hvor der både er gymnasium, efterskole og højskole.

IPads til faglig undervisning

Højskolen har doneret seks IPads og sportsudstyr til slumskolen i Kibera.

”Men det er ikke et donorprojekt vi er i gang med”, forklarer Allan Kruse. Skolen bruger IPads til at Skype sammen mellem eleverne i Danmark og Kenya så de kan kommunikerer om faglige temaer.

”Det er vigtigt at de faglige emner har udgangspunkt i begge landes læseplaner, så det bliver et ligeværdigt samarbejde”, siger skolelederen.

Før jul var 16 kenyanske elever fra Alliance High School på Kostgymnasiet i Oure, så udvekslingen går begge veje.

Da de kenyanske elever var i Danmark, diskuterede de ”Nation Building” med de danske gymnasieelever. Medens debattemaet i Kenya var terror, som kenyanerne har mere erfaring med.

Danida har støttet Kenya – Oure samarbejdet med et startbeløb og Skolerne i Oure ser store perspektiver i samvirket også på længere sigt.

Således vil Efterskolen sende elever til Raila Educational Centre til efteråret og Højskolen er ved at planlægge udviklingen af en fodboldskole i samarbejde med Sportsakademiet i Nairobi.

Dyb tavshed efter mødet med Kibera

Tilbage i klassen i slumskolen, prøver de danske gymnasiedrenge at forklare, hvad de laver i deres fritid. Det går nemmere, med ordene nu, hvor de kender de forskellige fagudtryk.

Efter klassebesøgene skal de danske gymnasieelever lige ud og se slummen i nærheden af skolen.

Her bliver deres fritids og sportsaktiviteter sat i perspektiv. Turen videre til det kenyanske parlament foregår i dyb tavshed og eftertænksomhed.

Niels Larsen er Ph.d. i pædagogik og BA i kultursociologi.

Se også www.kijani-institute.org