Dansk EU-forslag om kvoter i transporten vækker kritik

Forfatter billede

Et dansk EU-forslag om at udvide CO2-udledninger fra transportsektoren til EU’s kvotehandelssystem, har udløst modstand blandt NGO’er, eksperter og bilinteressenter, der bl.a. peger på, at forslaget vil ødelægge det nødvendige incitament til at opnå reduktioner.

Transport står for en fjerdedel af Europas CO2-forurening, og i modsætning til de fleste andre sektorer, stiger udledningerne hurtigt – cirka 36% siden 1990. Omkring halvdelen af Europas transport-udledning kommer fra biler, hvilket har fået EU til at opfordre bilindustrien til at skære kraftigt inden 2021.

Men det seneste udkast til EU’s 2030 klima- og energiaftale, der skal på plads senere i denne uge, foreslår Danmark en inkludering af transportemissioner inden for EU’s kvotehandelssystem (ETS). Forslaget er en del af en række konkrete forslag til, hvordan landene lever op til deres klimamål med en ”ny fleksibilitet”.

Lidegaard: En fleksibel tilgang

Det er Udenrigsminister, Martin Lidegaard, der står i spidsen for forslaget, ”Alle lande i Europa kan drage fordel af denne fleksible tilgang. Det er derfor, vi presser på for det som en løsning”, siger han.

Danmark gennemfører nogle af Europas mest ambitiøse klimaplaner, og sigter mod at opfylde EU’s 2030 mål med en 40% reduktion ved udgangen af ​​dette årti. Men grønne NGO’er siger, at Danmark omvendt falder igennem på andre EU-forpligtelser, der måler CO2-niveauet i sektorer uden for ETS, såsom transport og landbrug.

Tænketank: Forslaget vil bøje regler

Ifølge Greg Archer, direktør for tænketanken for klimavenlig transport i EU, forsøger Danmark med forslaget at bøje reglerne på en måde, der vil ramme andre landes klimamål.

“Effekten af dette forslag vil underminere indsatserne med at forbedre effektiviteten af køretøjer og CO2-reduktioner fra transport,” siger han. “Det vil blive dyrere for bilister, og betyde, at transportsektoren som helhed ikke har incitament til at reducere udledningerne væsentligt. Den vil blot købe kvoter fra andre sektorer, da det vil være den billigste måde at udligne deres emissioner på.”

En ny rapport fra Cambridge Econometrics bakker kritikken op ved at påpege, at det ville tage en kulstof pris på 271 € i perioden 2020-2030 at opnå de samme brændstof økonomi standarder, som de bindende mål for 2021. Kulprisen er i øjeblikket omkring € 6 per ton.

Uden EU-målet for klimavenligere biler inden 2021, ville ETS kun levere en effektivitetsforbedring på 1% frem mod 2030.

Tyske bilproducenter har presset på for forslaget

Tyske bilproducenter såsom BMW og Daimler har lobbyet intenst imod 2021-målet. De har længe foretrukket et løsere regelsæt. På et møde i Stuttgart i sidste uge, beskrev Dieter Zetsche, direktør for Daimler, udviklingen af ​​CO2 standarder som “tæppe handel” og foreslog at flytte transportemissioner i ETS i stedet.

Lidegaard insisterer dog på, at CO2-modregning af transporten i ETS allerede er tilladt i henhold til gældende regler på markedet, og stiller sig uforstående overfor kritikken.

“Jeg tror ikke, vi skal opgive bindende mål for bilindustrien,” siger Lidegaard. Det giver ikke mening at have landebaserede mål for bilindustrien. Det giver kun mening at have en bindende mål på EU-plan.” siger han.

Kilde: The Guardian